Thursday, March 24, 2011

SPM


Hadiah kepada dermawan KL - Tuan Norazwani


Tiga daripada lima pelajar terbaik Maahad Muhamadi Perempuan Kota Bharu (dari kiri) Ulfah Mohammad, Tuan Norazwani Tuan Ibrahim dan Nik Aisyah Najwa Nik Mustaffa Shapri menunjukkan slip keputusan cemerlang SPM 11A di Kota Bharu, semalam.

KOTA BHARU 23 Mac - Pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008, Nik Nur Madihah Nik Mohamad Kamal menjadi bayangan kejayaan Tuan Norazwani Tuan Ibrahim, 18, yang memiliki keputusan SPM 9A+ dan 2A.

Pelajar Maahad Muhammadi (P) itu merupakan salah seorang daripada lima pelajar terbaik sekolah tersebut yang mendapat 11A dalam keputusan SPM 2010 yang diumumkan hari ini.

Seramai 381 daripada 385 calon sekolah itu yang mengambil peperiksaan SPM tahun lalu mendapat sekurang-kurangnya satu A.

Tuan Norazwani mencatat A+ dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sejarah, Matematik, Matematik Tambahan, Kimia, Bahasa Arab Tinggi, Pendidikan Syariah Islamiah dan Pendidikan al-Quran dan As-Sunnah manakala A dalam Fizik dan Biologi.

Anak kedua daripada lapan beradik kepada petani, Tuan Ibrahim Tengku Omar, 40, dan surirumah Rohayu Mat Daud, 38, itu percaya, keputusan yang didapatinya adalah rezeki yang sudah ditetapkan Allah.

"Saya tidak berasa tertekan apabila menggalas harapan guru untuk mendapat A+ dalam kesemua mata pelajaran diambil, yang penting saya sudah berusaha bersungguh-sungguh dan dalam masa sama gembira dengan pencapaian rakan lain.

"Allah itu adil, walaupun berada dalam keluarga kurang berkemampuan dan adik-beradik yang ramai, setiap kali saya duduk belajar suasana dalam rumah tenang sahaja tanpa ada gangguan.

"Saya anggap keputusan ini sebagai hadiah kepada seorang dermawan dari Kuala Lumpur yang menyumbang RM400 sebulan kepada saya sejak tingkatan empat," katanya.

Tuan Norazwani bercita-cita menjadi pensyarah dan berhasrat menyambung pengajian di luar negara.

Dalam pada itu, Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pembangunan Islam dan Dakwah negeri, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, peratus kelulusan SPM sekolah-sekolah Yayasan Islam Kelantan (YIK) meningkat daripada 95 peratus pada 2009 kepada 96.8 peratus tahun lalu.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment