Monday, March 28, 2011

Pas lulus pusat sembelih babi

Pas lulus bina pusat sembelih babi

ALOR SETAR 27 Mac - Kerajaan Pas Kedah bersetuju meluluskan pembinaan sebuah pusat penyembelihan babi yang menelan belanja berjuta ringgit di sebuah lokasi di Sungai Tok Pawang, Gurun dekat sini tidak lama lagi.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, perkara berkenaan diputuskan dalam mesyuarat Exco kerajaan negeri baru-baru ini setelah rundingan mengenainya dengan beberapa pihak berkaitan mencapai kata sepakat.

Katanya, lokasi baru itu dipilih bagi menggantikan rumah sembelihan di Kampung Berjaya di sini yang dirobohkan pada 2009.

"Sebelum ini ada masalah dengan tuan tanah serta isu teknikal dari segi syarat antaranya air kumbahan mesti dikitar semula dan ia memerlukan kos tinggi. Pusat ini bersifat mesra alam dan mempunyai piawaian tertentu," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di sini baru-baru ini.

Azizan berkata, rundingan mengenai pembinaan pusat itu selesai apabila Persatuan Peniaga dan Penyembelihan Babi Kedah bersetuju bekerjasama dengan Persatuan Murid-murid Tua Sin Min termasuk tuan tanah untuk menjayakan projek berkenaan.

"Kita (kerajaan negeri) bersetuju menawarkan tempat yang sesuai kepada mereka iaitu di kawasan ladang kelapa sawit yang jauh dari kawasan perumahan," jelasnya.

No comments:

Post a Comment