Tuesday, March 8, 2011

Peneroka Kena sedar Diri


Peneroka perlu muhasabah diri

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanpahang@utusan.com.my

WAN Hamizan Wan Abd. Razak (kiri) berbual dengan peneroka pada majlis kesyukuran di Felda Jengka 25, Kuala Krau, baru-baru ini.

KUALA KRAU 7 Mac - Masyarakat peneroka Felda perlu muhasabah diri bagi menilai kembali kebaikan dan keuntungan yang diterima sejak menyertai agensi di negeri ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tahan, Datuk Wan Hamizan Wan Abd. Razak berkata, perkara itu dapat memberi kekuatan baru kepada mereka untuk bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan.

Menurutnya, mereka perlu mengakui bahawa corak kehidupan dan status sosial serta pendapatan yang diperoleh jauh lebih baik berbanding tinggal di kampung asal.

''Fakta sejarah hidup mereka tidak boleh dibohongi kerana masing-masing melaluinya sekali gus membezakan antara 'dua zaman' itu.

''Warga Felda patut bersyukur dengan apa dinikmati kerana perubahan itu tidak dapat bergolek tanpa ada perancangan jitu oleh kerajaan," katanya kepada Utusan Malaysia selepas menghadiri majlis kesyukuran di Felda Jengka 25 di sini baru-baru ini.

Wan Hamizan yang juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian Jerantut berkata, kehidupan masyarakat itu tersusun dengan organisasi mantap diketuai pengurus tanah rancangan dan dibantu Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Rancangan (JKKR).

Beliau yang merupakan anak peneroka Felda Jengka 12 menambah, masyarakat peneroka bertuah kerana Felda dan kerajaan sentiasa memberi perhatian sama ada ekonomi, sosial, pendidikan dan sebagainya.

''Jangan sama sekali menafikan peranan besar kerajaan dan Felda mengangkat status sosial dan ekonomi mereka yang setanding dengan golongan berpendapatan tinggi," katanya.

Beliau juga mengajak warga Felda kekal bersama kerajaan supaya semua agenda pembangunan yang dirancang dapat dilaksanakan dengan lancar.

Katanya, banyak agenda telah dirancang dan dilaksanakan seperti menyediakan kemudahan sukan, rekreasi, kemudahan awam dan perumahan generasi baru Felda.

''Warga Felda harus mengakui hakikat hanya Felda sahaja mampu mengangkat martabat masyarakat itu berbanding pembangkang yang hanya pandai beretorik sahaja," katanya.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment