Wednesday, March 23, 2011

Polis dunia

'Polis Dunia' terus bongkak

SIKAP hipokrit barat yang didalangi oleh Amerika terserlah apabila mereka mengamalkan pilih kasih terhadap sesebuah negara yang ditimpa musibah atau bencana. Contohnya bencana alam yang melanda Jepun dan ketegangan yang berlaku di Libya.

Apabila Jepun ditimpa gempa bumi dan tsunami, pihak barat dan Amerika beria-ia menghulurkan pelbagai bantuan segera, seolah-olah begitu prihatin sekali. Media barat saperti CNN dan BBC boleh dikatakan menyiarkan setiap detik peristiwa di sana secara terperinci.

Sayangnya apabila gempa bumi yang kuat dan dahsyat berlaku di Sumatera seperti di Medan serta Aceh tidak berapa lama dahulu, bantuan barat dan Amerika ala kadar sahaja. Liputan berita tidaklah seluas dan sehebat kejadian di Jepun itu.

Nampak jelas sikap memandang bulu berkonsepkan 'antara dua darjat' diamalkan oleh pihak barat. Kalau benar-benar Amerika dan negara barat ikhlas, kenapa mereka tidak bantu mengatasi pergolakan di Somalia yang berlanjutan berpuluh-puluh tahun?

Juga kenapa tidak dibantu negara-negara yang dilanda kebuluran atau negara-negara lain di Afrika yang mempunyai masalah lebih kurang sama saperti apa yang terjadi di Libya? Inilah persolannya apabila menolong kepada yang ada kepentingan dan boleh menguntungkan mereka sahaja.

Apakah pula sebenarnya fungsi negara pakatan NATO? Kita perhatikan selama ini seolah-olah lagak mereka seperti tentera serpihan 'salib' yang masih berdendam dengan kehebatan tentera Islam di bawah pimpinan Sallehudin Al-Ayubi semasa perang Salib.

Atau perang antara Kristian dan Islam di awal kurun kesebelas dahulu. Sikap mereka nampaknya saperti membunuh secara terancang terhadap umat Islam.

Jika dahulu pakatan negara Eropah yang kuat berpegang dengan agama Kristian itu berperang untuk merebut wilayah terutama sekali Masjid Al- Aqsa di Baitul Maqdis, kini mereka merampas Masjid Al-Aqsa dan negara Palestin untuk kuncu kaum Yahudi. Mereka juga cuba menekan dan seterusnya menghapuskan umat Islam seolah-olah bagai dirancang.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pun seolah-olah mirip menjadi ejen puak Yahudi, Amerika dan barat yang mana mudah mengikut telunjuk mereka. Pandangan dan hak yang lain dinafikan. Jika fungsi mereka yang sebenarnya diperalatkan, tunggulah kehancuran dan kejatuhan badan-badan sebegitu jika tidak mahu berubah.

Lihatlah di Afghanistan dan Iraq. Tidak ada apa yang tinggal lagi bagi negara yang suatu ketika dahulu berdaulat dan bermaruah. Kini negera-negara tersebut bergolak sesama sendiri gara-gara mainan Amerika dan kuncu-kuncunya.

Kini Libya akan mengikut jejak langkah saperti itu jika tersilap langkah membenarkan barat menceroboh masuk. Nampaknya jika diperhalusi hanya tubuh Presiden Amerika itu sahaja silih bertukar ganti. Polisi dan sistem menjadi 'Polis Dunia' tetap tidak akan berubah.

Adalah tepat sekali kita menolak keinginan Amerika yang beria-ia untuk menawarkan diri bagi menjaga perairan Selat Melaka yang kononnya diancam oleh lanun.

Jika sekiranya kita membuka pintu membawa mereka ini masuk sudah tentu ia juga boleh mengancam negara-negara Islam di sebelah sini kerana mereka ini pakar dalam menjalankan strategi sebagai pengacau yang terancang.

SYED ABDULLAH SYED OSMAN JAMALULLAIL

Seremban, Negeri Sembilan

No comments:

Post a Comment