Tuesday, February 28, 2012

debat kedua

Debat 2: Beranikah Guan Eng?

Tentunya Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP, Ketua Menteri Pulau Pinang dan anak kepada Penasihat DAP, Lim Kit Siang berada dalam keadaan serba salah sama ada akan meneruskan perbahasan politik kali ke dua atau tidak dengan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek.

Beliau terpaksa berfikir dua kali kerana pusingan pertama debatnya dalam bahasa Mandarin di Time Square, Kuala Lumpur baru-baru ini telah memberikan kemenangan moral yang sangat besar kepada Presiden MCA itu sama ada daripada segi bahasa yang baik, penyampaian yang teratur dan jelas, isi, pemahaman dan penerimaan umum.

Tidak ada media terutama media cetak arus perdana dalam semua bahasa yang mengatakan bahawa Guan Eng lebih baik daripada Soi Lek.

Saya sendiri dapat menduga hal ini akan berlaku kerana pernah mendengar beberapa penyampaian ucapan Soi Lek dalam sidang-sidang akhbar yang pernah diberikannya dalam Bahasa Melayu dan Inggeris menerusi televisyen yang amat jelas dan lebih baik daripada orang Melayu sendiri semasa menjadi beliau menjadi Menteri Kesihatan dan juga semasa menjadi Exco negeri Johor.

Personalitinya menjadi lebih kental dan pemikiran dan pendirian politiknya lebih diyakini dan diterima kerana beliau telah membuktikan sebagai seorang yang jujur dengan mengakui kelemahannya sebagai seorang manusia dan meletakan jawatan menterinya.

Akhirnya beliau keluar dari suatu skandal dengan dapat mendongak kepalanya di kalangan masyarakat Cina.

Saya tidak perlu menulis panjang mengenai prestasinya dalam perdebatan yang pertama tetapi cukuplah untuk menyatakan kehadiran lebih 3,000 orang di ulang tahun ke-63 MCA di Kuala Lumpur kelmarin menjadi bukti kehandalan Soi Lek. Keupayaannya dalam perdebatan telah memulihkan imejnya dan keyakinan kepada MCA.

Malah atas keyakinan ini jugalah maka video debat perdebatan Soi Lek dan Eng Guan telah ditunjukkan sebelum perayaan ulang tahun itu dimulakan di Wisma MCA kelmarin.

Keberkesanan yang paling besar dari perdebatan itu ialah Soi Lek telah dapat meyakinkan masyarakat Cina bahawa MCA adalah sebuah parti yang realis dan bukannya parti golongan khayal yang tidak berpijak di bumi nyata. Beliau meminta mereka memilih antara fantasi dan realiti.

DAP telah ditunjukkan oleh Soi Lek sebagai parti perkauman Cina yang tidak nampak akan bahaya yang didatangkan oleh pelampau-pelampau Melayu yang di wakili Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Jika Pakatan Rakyat menang maka orang Melayu Pas yang memegang tampuk pemerintahan.

Cabaran yang dikemukakan oleh Soi Lek kepada masyarakat Cina sama ada mereka mahukan Melayu Pas atau Melayu UMNO. Pas tentunya tidak akan memaksa pemerintahan yang berdasarkan hukuman hukum Islam yang keras dan melampau dan tidak sesuai dengan masyarakat majmuk negara ini.

Soi Lek juga telah membuktikan bahawa dirinya lebih jujur daripada seorang pemimpin Islam yang bertopengkan agama tetapi membuang masa orang ramai, kerajaan dan wang rakyat untuk membuktikan kesucian moralnya sedangkan ramai orang tahu kekotorannya.

Kerana kejujuran mengakui kelemahannya menyebabkan Soi Lek keluar dengan kekuatan luar biasa yang meyakinkan orang Cina terhadap kata-katanya.

Inilah nilai diri yang dikemukakan oleh Soi Lek dalam perdebatan dengan Eng Guan.

Saya percaya jika sekiranya debat kali kedua dalam Bahasa Malaysia diadakan maka kefasihan Bahasa Malaysia Soi Lek dan keupayaan penyampaiannya pastinya akan mengatasi keupayaan Bahasa Melayu, Eng Guan.

Soi Lek dengan pemikiran realistiknya sebagai seorang yang berpengalaman dan masak dalam politik akan dapat meletakkan Guan Eng pada keadaan yang akan kelihatan sebagai seorang yang tidak setaraf dengannya.

Ini akan memperkecilkan imej Guan Eng dan akan membinasakan masa depan DAP terutama di Pulau Pinang.

Maka itu saya percaya Guan Eng sedang berada dalam keadaan dilema sekarang ini sama ada akan pergi atau tidak ke perdebatan ke dua dan penganjurnya juga tentunya sedang berfikir apakah mahu meneruskannya kerana telah dapat menjangkakan bahawa Soi Lek pastinya akan memberikan pukulan terakhir kepada DAP.

TAN MELAKA

Putrajaya

No comments:

Post a Comment