Saturday, January 28, 2012

tak laku di indon

Video lucah Datuk T di Jakarta

SISWA MALAYSIA
Bandung

TULISAN Zulkefli Hamzah dalam Mingguan Malaysia Ahad lalu bertajuk Mencari Pengaruh yang hilang di Indonesia yang merujuk kepada kehilangan populariti Anwar Ibrahim, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) di negara itu tetapi beliau tidak memberikan sebab yang kukuh tentang mengapa berlakunya keadaan ini.

Beliau cuma mengemukakan kegagalan ''Perhimpunan KB PII (Pelajar Islam Indonesia) mengenai Perkembangan Politik Malaysia Terkini" yang dijadualkan pada 20 Januari 2012 di rumah KB PII di Jalan Daksa V No.5 Jakarta Selatan sebagai bukti.

Sewajarnya ramai yang menghadiri perhimpunan itu memandangkan ahli PII berjuta orang tetapi hanya dihadiri oleh beberapa gelintir manusia yang akhirnya menjadi majlis sembang-sembang sahaja.

Sumber penyebaran maklumat mengenai perhimpunan itu ialah menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) bersumberkan daripada Shamsul Iskandar Akin (Ketua Pemuda PKR Malaysia) dan Syed Sharir Mohamud (bekas pemimpin Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia).

Zulkefli juga menyatakan selain daripada perubahan politik di Indonesia, ramai bekas teman rapat Anwar di Malaysia yang juga mempunyai pengaruh di Indonesia menjadi halangan utama kepada kegagalan perhimpunan itu yang sepatutnya mendapat sambutan hebat kerana dianjurkan oleh sebuah persatuan mahasiswa yang mempunyai ahli berjuta. Tetapi Zulkefli tidak menyebutkan bagaimana mereka boleh menjadi penghalang.

Apa yang sebenarnya berlaku yang diketahui oleh saya sebagai mahasiswa Malaysia di Bandung yang mempunyai ramai kawan siswa di Jakarta adalah kerana penyebaran luas video seks yang melibatkan Anwar oleh Datuk T di kalangan mahasiswa Indonesia dan Malaysia. Kami di Bandung juga telah melihatnya.

Video ini juga dipercayai telah jatuh ke tangan para pemimpin politik Indonesia termasuk yang mempunyai kedudukan berpengaruh.

Saya tidak tahu apakah rakan-rakan rapat Anwar yang telah menyebarkan video itu di Indonesia terutamanya di kalangan mahasiswa di Jakarta.

Saya percaya dengan penyebaran yang berlaku di kalangan mahasiswa Indonesia, bukan suatu pekara yang mustahil jika ia juga tersebar luas di kalangan masyarakat Indonesia lainnya kerana di negara itu atas nama wang segala-galanya boleh berlaku.

Jika ini semua berpunca daripada bekas rakan rapat Anwar, maka saya ucapkan tahniah kepada mereka.

No comments:

Post a Comment