Thursday, June 2, 2011

Pati Beranak Pinak Di Kawasan Masjid

Kesucian masjid diabaikan

INSAN KELIRU
Ampang

SAYA dan suami sering berkunjung ke Surau At-Taqwa UP3, Ukay Perdana, Ampang. Namun kami kecewa dengan fenomena yang kami temui. Bangunan masjid turut menyediakan rumah rehat untuk bilal dan imam masjid di bahagian belakang. Kami faham adakalanya imam perlu rehat untuk sesi usrah, kuliah mahupun mungkin qiamullail pada malam hari.

Namun kami kesal bangunan masjid dicemari dengan pemastautin tetap (yang mana kami tidak pasti dia bilal atau imam) yang tinggal dan berumah tangga di situ. Mereka menonton televisyen malahan mungkin melayari Internet yang berunsur hiburan seperti drama Indonesia, filem-filem seram mahupun kartun untuk anak-anak mereka. Ini adalah sangat tidak sesuai.

Kami singgah di surau ini untuk solat dan terdengar bunyi televisyen yang kuat dan muzik iklan malahan drama Indonesia berkumandang. Bukankan lebih enak jika dipasang alunan bacaan al-Quran dan sebagainya?

Tidak cukup dengan itu, kami terdengar tangisan bayi mereka dan suara beberapa lelaki bercakap dalam bahasa yang kami tidak dapat fahami. Apa yang cuba kami sampaikan adalah, adakah mereka mendapat keizinan semua penduduk untuk tinggal dan menetap sehingga boleh beranak-pinak dalam kawasan masjid?

Apatah lagi jika mereka adalah warga negara jiran? Rakyat kita terlalu baik sehingga membiarkan semua ini terjadi. Semua ini perlu dibendung.

No comments:

Post a Comment