Thursday, June 30, 2011

cina punya paper

ISU-ISU AKHBAR CINA

DAP PERSOAL ISU KOMUNIS

AKHBAR China Press bertarikh 28 Jun 2011 mengemukakan dua tajuk melibatkan isu komunis yang dipersoal oleh parti DAP dalam ruangan dalam negerinya.

Tajuk pertama menyatakan keraguan Lim Guan Eng terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) yang berhubung rapat dengan negara komunis.

Guan Eng meragui jika benar kerajaan begitu takut dengan ideologi komunis, kenapa pihak kerajaan berhuhung rapat dengan negara-negara komunis?

Beliau berkata, tangkapan dibuat kerana pihak-pihak tertentu menuduh ada orang yang mahu hidupkan semula ideologi komunis dan beliau mahu kerajaan BN membuat penjelasan.

“Sila ingat! Hari ini jurang perbezaan antara kapitalisme dan komunisme telah samar-samar,” katanya.

Beliau berasa marah kerana pihak polis membuat tangkapan secara membuta tuli dan menganggap polis sepatutnya mempunyai bukti-bukti kukuh untuk membuat tangkapan itu dan menghadapkan pesalah ke mahkamah.

Beliau turut marah kerana polis menangkap orang yang berpakaian logo dan lambang komunis, terus meragui mereka dan menuduh mereka mahu bangkitkan ideologi komunis sehingga terdedah ke persada dunia.

“Hanya berdasarkan baju dan pakaian sahaja sudah menuduh orang, marilah tengok, baju-baju ini semata-mata baju fesyen mengikut zaman. Logo cakerawala itu bukan tanda pengikut komunis, bukankah baju itu tonjolkan seorang lelaki tampan sahaja,” soalnya.

DAPSY Kutuk Polis

Tajuk kedua dalam ruangan sama memaparkan berita Setiausaha Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) Negeri Pulau Pinang, Ng Wei Aik mengutuk pihak polis kerana membuat helah menuduh mereka yang ditahan itu membuat kesalahan dan dengan kekerasan menangkap 30 orang Pemuda DAP termasuk ahli Parlimen Sungai Siput Jeyakumar sehingga mahu mereka dipenjarakan seumur hidup.

Wei Aik yang juga ADUN Komtar Pulau Pinang berkata, pihak polis dengan hanya berdasarkan 28 helai baju yang bercorak cakerawala dan gambar pemimpin komunis terus membuat keputusan menahan kesemua mereka atas tuduhan mahu hidupkan kembali sistem komunis.

Wei Aik mempersoalkan, jika parti sosialis itu dikatakan wakil kepada parti komunis, kenapa parti ini dapat didaftarkan secara sah? “Ini semuanya telah terbukti di depan mata, sudah cukup bukti bahawa parti sosialis tidak ada kaitannya dengan parti komunis,” dakwanya.

KEDAI 1MALAYSIA UNTUK WARGANEGARA & YANG BERHAK SAHAJA

PADA 25 Jun 2011, juga di dalam akhbar China Press, ruangan perbincangan umum rakyat membincangkan produk jenama 1Malaysia yang datang satu demi satu.

Penulis Dong Fang Hong (Pelangi Timur) menulis ia bermula dengan klinik 1Malaysia, sekarang datang pula kedai 1Malaysia. Apa yang kita nampak ialah perkataan ‘1’ itu akan datang lagi secara berpringkat-peringkat.

Jika benar jangkaan saya ini, semua rakyat Malaysia ataupun bukan warganegara akan mendapat banyak rahmat daripadanya. Pihak kerajaan telah tubuhkan klinik 1Malaysia, klinik itu tersebar di banyak lokasi di seluruh Malaysia terutama sekali klinik pergigian 1Malaysia.

Cadangan ilham Perdana Menteri, kedai 1Malaysia pertama diperkenalkan di stesen LRT Putra, Kelana Jaya, Petaling Jaya.

Memang telah dijangkakan, pasar raya itu mendapat sambutan hangat orang ramai kerana menjual barangan harian dengan begitu murah, sehingga orang ramai berpusu-pusu datang dan barangan yang dijual segera kehabisan stok.

Walaupun konsep kedai ini dibuka untuk golongan miskin dan yang berpendapatan rendah, saya percaya orang yang berpendaptan tinggi juga berkunjung ke situ.

Pihak yang berkenaan perlu gunakan cara tertentu untuk menghalang golongan kaya ini daripada sama-sama berebut membeli barangan untuk orang miskin ini. Seterusnya, bagaimana pula pihak yang berkenaan dapat halang warga asing daripada membeli di situ, terutama sekali pekerja asing?

Tidak kira sama ada klinik 1Malaysia ataupun kedai 1Malaysia, sepatutnya terhad kepada rakyat Malaysia sahaja.

Orang asing dilarang masuk, terutama sekali kepada pendatang tanpa izin yang mencuri masuk ke negara kita, kerana barangan itu semuanya disubsidi untuk rakyat kita sahaja, bukan warga asing.

Pihak kerajaan sudah melarang kenderaan negara asing mengisi minyak petrol bersubsidi di negara kita. Ini adalah tindakan yang betul dan sepatutnya pihak kerajaan juga melarang mereka masuk ke dalam kedai 1Malaysia.

Mungkin ia tidak mudah untuk dilaksanakan. Jika tidak diambil tindakan, mungkin kepentingan kita akan dirampas oleh warga asing, secara tidak langsung akan menggalakkan lagi pendatang tanpa izin mencuri masuk ke negara kita.

Kesan dan impak kewujudan klinik 1Malaysia dan kedai 1Malaysia tidak serupa.

Jika kedai-kedai 1Malaysia dapat dibina secara menyeluruh dan boleh bertahan dengan harga barangan murah, kami percaya pihak yang akan terjejas nanti ialah pasar raya mini dan peniaga-peniaga runcit tradisi yang sebahagiannya akan gulung tikar.

Dengan itu, kedai 1Malaysia perlu dihadkan bilangannya dan hadkan juga kumpulan pelanggan yang membeli di sana kepada golongan sasar sahaja agar orang yang berpendapatan lumayan tidak dibenarkan berkunjung ke kedai tersebut.

Jika mahu mengawal kumpulan pelanggan seperti itu, pihak yang berkenaan perlu mengenal pasti status dan pendapatan pelanggan sasaran. Selepas itu, beri mereka kad laluan dan mereka boleh membeli barangan menggunakan kad yang dikeluarkan oleh pihak berwajib.

TANGGUNGJAWAB BESAR PENGUNDI BEBAS

AKHBAR China Press bertarikh 23 Jun memaparkan tulisan Hu Shou dalam ruangan perbincangan rakyat mengenai tanggungjawab yang dipikul pengundi bebas.

Orang yang benar-benar terlibat secara terus dengan politik di negara ini bilangannya amat sedikit.

Lebih daripada separuh pengundi kita adalah pengundi-pengundi bebas. Pengundi-pengundi bebas ini tidak terikat dengan mana-mana puak dalam mana-mana parti.

Tiket undi mereka juga tidak mewakili mana-mana calon dan tidak mewakili maksud menang ataupun kalah mana-nama parti bertanding.

Mereka sendiri yang akan menentukan kepada siapa tiket itu akan dibuang, membuang undi hanya untuk menentukan masa depan politik dan demi masa depan generasi akan datang. Kewujudan mereka seperti juga harga saham di pasaran saham yang tidak menentu.

Kemampuan sesebuah sistem demokrasi dilaksanakan dengan berkesan perlu dilihat kepada jumlah dan bilangan pengundi bebas di sesebuah negara berdemokrasi itu.

Contohnya, jika kerajaan itu kerajaan dwikuasa, rakyat lebih mudah membuat keputusan sama ada pilih parti yang warna biru ataupun parti yang warna hijau. Mereka membuang undi berdasarkan warna sepanduk dan bukan berdasarkan fakta-fakta kukuh hala tuju parti-parti politik.

Ini yang dikatakan sistem demokrasi yang kaku dan palsu kerana apa yang dikatakan sistem demokrasi itu perlu ada pengundi bebas yang menerajui tiket undi dan kerana itu sebagai pengundi bebas, tanggungjawab mereka amat besar dan boleh dibanggakan.

Bilangan pengundi bebas di negara kita amat besar. Sebab itu demokrasi di negara kita mempunyai kekuatan yang hebat dan luar biasa serta mempunyai harapan yang lebih besar. Pengundi bebas adalah perkembangan sihat dan mempunyai kekuatan luar biasa dalam politik berdemokrasi ini.

Apabila tiba musim pilihan raya, mereka perlu lebih bersedia. Bagaimana masa depan Malaysia kelak? Mungkin parti-parti politik mempunyai pandangan masing-masing tetapi pengundi bebas juga mempunyai pandangan mereka yang tersendiri.

Pengundi bebas perlukan parti-parti politik untuk mengubah nasib dan masa depan mereka. Pengundi bebas juga sepatutnya perlu membuat persiapan rapi dan yang terbaik.

Melalui pilihan raya umum (PRU) tunjukkan kekuatan mereka dan dengan jelas paparkan mesej serta suara mereka, tonjolkan peranan mereka yang sebenar.

Politik itu bukan dimonopoli oleh ahli-ahli politik. Politik di bawah sistem demokrasi itu tanggungjawab setiap orang, tidak kira sama ada mereka masuk mana-mana parti sekalipun.

Apabila tiba musim PRU, masanya untuk pengundi bebas celik mata dan buat kajian secara teliti, kaji bersungguh-sungguh dan ambil kesempatan itu untuk diri sendiri, untuk generasi akan datang dan untuk hala tuju negara ini kelak. Buatlah persediaan dan tunjukkan kekuatan sebenar dalam sistem demokrasi yang ada ini!
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment