Thursday, June 30, 2011

Kecoh DPP


Jauhi perhimpunan malam ini

Oleh ZABRY MOHAMAD
zabrymohamad.madzlan@utusangroup.com.my


POLIS cuba meleraikan kekecohan yang berlaku di perkarangan IPK di Georgetown, di Pulau Pinang, semalam.

PULAU PINANG 29 Jun - Polis berjaya mendapatkan perintah mahkamah untuk menghalang dua perhimpunan esok yang ada kaitan dengan perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), 9 Julai ini.

Kedua-dua perhimpunan tersebut dijadual berlangsung di Tapak Pesta Sungai Nibong dan Tapak Ekspo Seberang Jaya, pukul 8 malam.

Perintah di bawah Seksyen 98 Kanun Prosedur Jenayah itu dikeluarkan oleh Mahkamah Majistret, di sini hari ini.

Ketua Polis Negeri, Datuk Ayub Yaakob sehubungan itu memberi amaran akan mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang berdegil untuk menyertai kedua-dua perhimpunan berkenaan.

Menurutnya, notis pemberitahuan mengenai larangan tersebut telah diserahkan kepada penganjurnya dan ditampal di kedua-dua lokasi berkenaan.

"Polis memberi peringatan akan menggunakan kuasa yang ada mengikut undang-undang bagi memastikan perhimpunan itu tidak berlangsung.

"Saya merayu semua pihak supaya mematuhi perintah mahkamah itu dan memberi amaran kepada sesiapa melanggarnya akan berdepan dengan tindakan polis," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Difahamkan, kedua-dua perhimpunan berkenaan bakal dihadiri oleh Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga Sreenevasan.

Turut dijangka hadir ialah Ketua Menteri, Lim Guan Eng; Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu; Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali dan Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar.

Pada perkembangan lain, Ayub memberitahu, 30 penyokong Bersih yang direman sehingga 2 Julai ini berkemungkinan dibenarkan berjumpa ahli keluarga masing-masing esok.

Mengenai dakwaan layanan buruk diterima sewaktu dalam tahanan, beliau menafikannya.

"Polis memberi perhatian khususnya kesihatan mereka malah membawa tiga daripadanya ke hospital untuk rawatan selesema dan batuk, semalam," katanya.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment