Saturday, September 1, 2012

guru minta naik gaji

ARKIB : 30/08/2012

Gaji guru siswazah tidak naik?

KERAJAAN menggalakkan para guru yang tidak berijazah menyambung pengajian mereka di peringkat ijazah dan ini merupakan satu dasar yang sangat baik diperkenalkan.
Kaedah penggajian terbahagi kepada dua iaitu secara sepenuh masa dengan separuh gaji dan secara separuh masa dengan bergaji penuh.
Hati guru bersemangat menyambut seruan ini kerana ini kaedah untuk meningkat taraf akademik dan menambahkan gaji kepada skim gaji bersiswazah.
Sayangnya, kaedah penggajian ini juga memberi satu tekanan yang hebat kepada jiwa dan perasan para guru terutamanya pergorbanan guru yang menyambung pengajian melalui kaedah sepenuh masa dengan separuh gaji ini.
Cuba bayangkan jihad mereka ini yang terpaksa meninggalkan anak-anak dan isteri serta ada juga di kalangan guru yang terpaksa menjual kereta dan menanggung beban hutang sehingga kini. Adakah ini keistimewaan yang guru dapat selepas dia menyambung pengajian? Apa istimewanya insan yang bergelar guru apabila hutang PTPTN tidak dapat dibayar. Terpapar di akhbar kisah guru banyak berhutang tetapi mereka tidak mengkaji mengapa guru banyak berhutang.
Yang ingin saya paparkan kepada pihak yang bertanggungjawab terutamanya yang terlibat dengan kenaikan pangkat para guru ini seperti Bahagian Sumber Manusia, Kementerian Pelajaran Malaysia. Adakah ini keistimewaan yang guru dapat atau sengaja menafikan tugas seorang guru. Ada dua situasi yang berlaku kepada dua orang guru ini.
Guru 1:
Tarikh lantikan DG 29 : 1.1.1994
Tarikh lantikan DG 41 : 1.9.2003
Tarikh lantikan DG 44 Skim Tingkatan 6 : 1.9.2008
Layak lantikan ke DG 48 : 2013
Guru 2 (Siswazah):
Tarikh lantikan DG 29 : 1.1.1994
Tarikh lantikan DG 41 : 1.9.2002
Tarikh lantikan DG 44 Skim Tingkatan 6 : 1.1.2008
Layak lantikan ke DG 48 : 2014
Jika dilihat kepada situasi dua orang guru ini, Guru 2 lebih dahulu mendapat taraf siswazah dan terlebih dahulu dinaikkan ke DG 44. Tetapi adakah ini betul, adil atau sengaja berlaku apabila kelayakan ke DG 48, Guru 1 terlebih dahulu layaknya daripada Guru 2. Adakah saya yang tersilap perkiraan atau memang jawatan guru ini satu jawatan pinggiran sahaja.
Sedih dan pilu apabila insan guru yang bersama berjuang melahirkan anak merdeka ini selalu dipandang sepi dan hina. Saya sentiasa berdoa agar 240,000 lebih kaum guru ini bersabar dan jangan jadi seperti gunung berapi. Itu saja yang kita mampu, berdoa dan bersabar.

No comments:

Post a Comment