Sunday, September 16, 2012

bank zalim

ARKIB : 06/09/2012
Share on facebook Share on twitter Share on email Share on print More Sharing Services 11
Pemegang kad kredit Maybank dimalukan?
AMAT MALU
Nilai

SAYA tidak dapat membayar hutang kad kredit kerana masalah kewangan dan pihak bank telah membatalkan kad kredit tersebut. Masalah saya di sini, saya telah memohon untuk melanjutkan tempoh bayaran baki hutang sebanyak RM500 dan pihak bank telah menolak permohonan tersebut dan menuntut saya membayar sebelum atau pada 15/09/2012 (rujukan: CUL/OPS/OS/G04/G57/VC38006970) jika gagal tindakan undang-undang akan diambil.

Pada 3 September 2012 saya mendapat panggilan dari wakil perundangan bank dan mendesak saya membayar jumlah itu jika tidak sapina akan dihantar kepada saya, kepada bahagian sumber manusia dan ketua jabatan saya sendiri, untuk membenarkan saya hadir ke mahkamah.

Panggilan juga dibuat ke bahagian sumber manusia. Cuba bayangkan betapa malunya saya dengan kakitangan bahagian sumber manusia dan ketua jabatan saya. Hanya kerana saya gagal membayar RM500 seluruh tempat saya bekerja tahu masalah kewangan yang saya hadapi. Pihak bank bukan cuba membantu malah telah menjatuhkan maruah saya sebagai insan.

Betapa miskinnya Maybank bukan sahaja miskin duit malah miskin ihsan sesama manusia. Segala mengenai Maybank adalah duit. Lewat bayar denda dikenakan akaun bank dibekukan, mengeluarkan simpanan ATM lebih empat kali 50 sen akan ditolak untuk pengeluaran seterusnya dan untuk mendapatkan cetakan penyata saya perlu membayar RM12 untuk tiga helai muka surat kertas A4.

Pada saya, Maybank tidak akan jatuh muflis jika tidak dapat menuntut RM500 daripada saya tetapi saya yang akan muflis kerana nama disenaraihitamkan oleh Bank Negara.

Bukannya saya tidak mahu membayar baki RM500 tersebut kerana sebagai orang Islam 'jiwa seseorang mukmin itu tergantung dengan sebab hutangnya hinggalah dijelaskan' tetapi saya benar-benar tidak mampu untuk membayarnya sekarang.

Saya harap pihak Maybank usahlah ekstrem sangat menuntut hutang hingga menjejaskan maruah saya.

Menurut surat rujukan, saya masih ada masa untuk menyelesaikan lebihan hutang. Bukan sahaja memalukan tetapi emosi saya juga terganggu dengan panggilan tersebut.

Sila prihatin dengan masalah manusia seperti yang disarankan oleh kerajaan. Bantulah saya yang susah ini bukan menyusahkan lagi saya yang susah dengan membebankan saya dengan kes mahkamah.


ARKIB : 07/09/2012
Share on facebook Share on twitter Share on email Share on print More Sharing Services 9
Hentikan amalan perbankan zalim
DUIT BAWAH BANTAL
Kuala Nerang, Kedah

WALAUPUN mulanya ingin berkongsi kisah isu perumahan mahal, saya terdetik merungkai cara perbankan yang diamalkan di negara ini.

Saya tertarik dengan penulis dalam ruangan Forum Utusan 6 September 2012 yang menyatakan dia dimalukan di tempat kerja oleh sebuah bank ternama semata-mata kerana lewat membayar hutang RM500.

Sungguhpun kini perbankan Islam semakin mendapat tempat dan menjadi pilihan rakyat, namun masih banyak amalan perbankan konvensional.

Saya mengakui bukan orang perbankan tetapi memahami sedikit sebanyak cara bank beroperasi mengaut keuntungan terutamanya melalui pemberian pinjaman dan juga pelaburan wang yang disimpan dalam akaun mereka.

Lihat sahaja keuntungan bank-bank yang tidak pernah merosot malahan semakin meningkat setiap tahun sehingga mencecah angka berbilion ringgit.

Malangnya, pengguna dan pelanggan yang menjadi sumber keuntungan dan modal pelaburan mereka masih diperah habis-habisan.

Daripada sudut pinjaman, mereka meraih untung besar dalam jangka panjang dan dilindungi insurans jika peminjam gagal membayar balik mahupun oleh mahkamah yang membolehkan harta atau cagaran peminjam disita, semuanya mengikut prosedur tertentu.

Namun, itu tidak menghalang pihak bank bertindak alasamseng dalam menuntut hutangnya dan adakalanya secara terang-terangan menggaji samseng untuk mengetuk pintu rumah peminjam khususnya dalam kerja-kerja menarik kereta tertunggak bayaran.

Modal pelaburan daripada simpanan pelanggan pula, hanya sebahagian kecil untung pelaburan dipulangkan kepada pelanggan sementara selebihnya 'ditelan' bank.

Lebih malang lagi, pelanggan yang memberi modal itu pula dikenakan pelbagai caj termasuk caj mengeluarkan duit di ATM, caj pemindahan atas talian ke akaun sendiri di bank lain, dokumentasi dan sebagainya.

Tidakkah semua amalan tersebut nampak tidak masuk akal sedangkan bank di negara ini menikmati suasana perniagaan harmoni dan sentiasa untung?

Masih perlukan amalan alasamseng dalam menuntut hutang pelanggan khususnya yang jumlahnya kecil dan wajarkah kos pengurusan dikenakan ke atas pelanggan yang menyimpan dalam akaun bank tersebut?

Ini adalah cara perbankan yang zalim, tidak adil dan perlu dihentikan segera kerana dalam jangka panjang hanya akan memudaratkan bank itu sendiri.

Pertama sekali, nama bank akan tercemar sehinggakan ahli keluarga, saudara-mara mahupun rakan-rakan mangsa bank akan menolak berurusan dengan mereka.

Kos pengurusan bank juga tidak sepatutnya ditolak kepada pelanggan kerana jumlahnya kecil dan boleh diserap bank tanpa masalah, itupun jika tidak terlalu tamak untuk untung lebih besar setiap tahun.

Sudahlah untung pelaburan hanya diberi sekitar tiga peratus kepada pelanggan dengan bermacam syarat, mahu dicaj pula bermacam perkara jika mahu berurusan dengan mereka.

Mereka sanggup keluarkan berjuta ringgit untuk program tanggungjawab sosial korporat kerana ia boleh ditolak cukai tetapi kos pengurusan tetap dikenakan kerana tidak boleh ditolak cukai dan dapat menambah sedikit lagi kepada keuntungan tahunan.

Pelanggan faham bank berniaga tetapi bank juga perlu ingat permulaan mereka dahulu sebagai pemegang amanah simpanan pelanggan.

Walaupun kini pembiayaan pinjaman menjadi sumber pendapatan utama bank, janganlah melayan pelanggan tanpa belas ihsan mahupun dijadikan tempat menampung kos pengurusan.

Jika fikir bank akan sentiasa menjadi pilihan pelanggan, lihatlah bagaimana semakin ramai mengalihkan wang dan perniagaan kepada amanah saham serta pengurusan kewangan lain.

No comments:

Post a Comment