Tuesday, May 24, 2011

Sewa Naik


Derita peniaga Taman Warisan

Oleh ZULKIFLI JALIL
kota@utusangroup.com.my


Masa depan peniaga makanan di Taman Warisan Pertanian di Putrajaya kini menjadi tanda tanya berikutan kenaikan kadar sewa yang disifatkan terlalu tinggi mulai 1 Mei lalu.


Tengku Adnan akan hantar rayuan

PUTRAJAYA 23 Mei - Ahli Parlimen Putrajaya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor (gambar) akan menghantar rayuan kepada Sinar Tunggal Sdn. Bhd. supaya mengkaji semula kadar sewa yang dikenakan kepada peniaga di Taman Warisan Pertanian.

Menurutnya, beliau juga meminta supaya peniaga yang sudah diberikan notis keluar supaya dibenarkan terus berniaga di situ dengan dikenakan kadar sewa yang lebih berpatutan.

"Selaku wakil rakyat kawasan Parlimen Putrajaya, saya akan berusaha membantu mereka termasuk dipertimbangkan supaya tidak diarah mengosongkan lot niaga mereka," katanya ketika ditemui di sini.

Katanya, beliau dimaklumkan oleh pihak Perbadanan Putrajaya yang memberi hak menguruskan premis perniagaan itu kepada syarikat Sinar Tunggal Sdn. Bhd., bahawa sebelum ini peniaga di situ agak liat untuk membayar sewa.

Bagaimanapun, kumpulan peniaga yang menemuinya menafikan mereka berbuat demikian malah bersedia mengemukakan bukti resit bayaran sewa.

Utusan Malaysia yang turut memperoleh salinan notis keluar yang ditandatangani oleh Pengarah Sinar Tunggal Sdn. Bhd., Rosle Hassan antara lain memberi tempoh sehingga 12 tengah malam 21 Mei lalu kepada seorang peniaga untuk mengosongkan premisnya.

Menurut notis itu, pihak syarikat tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan atau kehilangan harta benda peniaga terbabit jika gagal mematuhi notis yang dikeluarkan itu.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

PUTRAJAYA 23 Mei – Cekik darah. Itulah dilema yang dihadapi peniaga Melayu di Taman Warisan Pertanian di Presint 16 di sini apabila kadar sewaan sebuah lot niaga di situ dinaikkan dari RM3,000 kepada RM9,000 sebulan berkuat kuasa 1 Mei lalu.

Lebih memburukkan keadaan lagi, beberapa peniaga di situ diarah mengosongkan premis berikutan tidak mampu membayar kadar baru sewa setelah kontrak lama tamat 30 April lalu.

Beberapa peniaga yang ditemui Utusan Malaysia di sini berkata, mengikut kadar kontrak sewa yang baru, peniaga perlu melunaskan tiga bulan deposit dan sebulan sewa yang kesemuanya berjumlah RM36,000 untuk memulakan perniagaan di situ.

“Pada 30 April lepas, kami menerima surat daripada Syarikat Sinar Tunggal Sdn. Bhd. yang tiba-tiba menawarkan penyewaan ruang niaga di Penanggah dan gerai tolak Taman Warisan Pertanian dengan mengenakan syarat-syarat baru yang agak keterlaluan dan tidak bertimbang rasa.

“Dari kadar sewa RM3,000, ia kini dinaikkan secara mendadak ke RM9,000 sebulan. Jumlah ini tidak masuk akal langsung.

“Ditambah dengan himpitan harga barang-barang mentah yang meningkat menyebabkan harga makanan di sini terpaksa dinaikkan dan ini akan menjejaskan jualan keseluruhannya," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Terdahulu, para peniaga terbabit menemui Ahli Parlimen Putrajaya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor di Pusat Khidmat Ahli Parlimen itu di Presint 15 untuk mengadu masalah tersebut.

Salah seorang peniaga yang enggan namanya disiarkan berkata, masalah itu tidak berlaku ketika premis berkenaan di bawah Pengurusan FDI Fresh Drink Food Industry.

Menurutnya, kebanyakan peniaga di situ menjual makanan dan mereka tidak mampu membayar sewa yang tinggi berikutan persaingan sengit daripada peniaga makanan di Pusat Kejiranan di Presint 16 dan Alamanda tidak jauh dari situ.

Sehubungan itu, peniaga terbabit merayu Tengku Adnan membantu menyelesaikan masalah mereka itu, selain mengharapkan Perbadanan Putrajaya memahami bebanan yang bakal mereka tanggung dengan kadar sewa setinggi itu.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment