Sunday, December 25, 2011

saman bersih

Ikhlas mahu saman Bersih

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA LUMPUR: Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas) meminta Pejabat Peguam Negara menamakan pihak yang bertanggungjawab menganjurkan perhimpunan Bersih 2.0 bagi membolehkan tindakan mahkamah diambil.

Presiden Ikhlas, Mohd Ridzuan Abdullah berkata, permohonan setebal 365 muka surat yang mengandungi semua laporan polis serta beberapa dokumen berkaitan dikemukakan kepada Peguam Negara pada 15 September lalu, namun sehingga kini tiada maklum balas diterima.


“Seramai 317 peniaga dan usahawan kecil terpaksa menanggung kerugian RM817,205 berikutan perniagaan mereka terjejas ketika perhimpunan Bersih, 9 Julai lalu.

“Sehubungan itu, mereka sepakat membawa perkara ini ke mahkamah kerana tidak sanggup menanggung kerugian,” katanya dalam satu sidang media di sini, semalam.


Tambahnya, Ikhlas menyediakan khidmat peguam percuma membela nasib peniaga dan usahawan kecil terbabit dan akan bertindak segera sebaik mendapat maklum balas dari pejabat Peguam Negara.


“Namun begitu, kita masih menunggu Peguam Negara memutuskan pihak bertanggungjawab itu sebelum mengambil tindakan,” katanya.

Mohd Ridzuan juga menggesa Kementerian Dalam Negeri (KDN) segera mengambil tindakan undang-undang ke atas penganjur perhimpunan haram berkenaan.


“Sudah lima bulan berlalu, namun belum ada dakwaan ke atas mereka. Seharusnya KDN bertindak lebih tegas kerana perhimpunan itu mengancam keselamatan negara.

“Kita tidak boleh bertolak ansur dan berlembut kerana ia memberi gambaran buruk kepada kerajaan sendiri, seolah-olah menunjukkan kerajaan takut serta tunduk kepada mereka,” katanya.

No comments:

Post a Comment