Thursday, December 29, 2011

jangan bagi tocang naik

901: Jangan bagi muka

IBNU AC
Jerantut Pahang.

Saya rasa sangat terpanggil untuk turut bersuara mengenai berita satu demonstrasi atau perhimpunan akan diadakan di ibu negara oleh para penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Meskipun perkara ini amat kerap disiar dalam akhbar ini sejak kebelakangan ini oleh mereka yang amat mementingkan keamanan negara, namun selaku warganegara Malaysia yang turut cinta kepada keamanan negara, saya bagaikan terpaut untuk sama-sama memberi pandangan.

Saya ingin meminta agar pihak berkuasa khususnya yang bertanggungjawab mengenai keselamatan, iaitu Polis Diraja Malaysia (PDRM) dengan kerjasama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan beberapa agensi keselamatan yang lain, mengambil tindakan tegas ke atas mereka yang terlibat dalam perhimpunan Kempen Bebaskan Anwar 901, pada 9 Januari ini di ibu negara ekoran mahkamah akan membuat keputusan kes liwat Anuar pada hari tersebut.

Kalau boleh pada hari itu pihak berkuasa keselamatan menentukan jarak yang khusus bagi memisahkan peserta perhimpunan dengan mahkamah yang bakal membuat keputusan kes liwat Anwar itu.

Sebagai contoh, jarakkan mereka dari mahkamah tersebut sejauh 100 atau 50 meter atau mengikut yang difikir sesuai, dengan kawalan ketat pihak berkuasa keselamatan.

Kalau tidak dibuat begitu saya pasti kekecohan yang teruk akan berlaku di sekitar mahkamah tersebut. Biarlah mereka dakwa langkah tersebut tidak demokrasi dan melanggar hak asasi manusia.

Sebenarnya kerajaan sudah terlalu banyak berlembut dengan mereka ini hingga menjadikan mereka sejak kebelakangan ini semakin naik 'tocang'.

Justeru saya merayu agar tidak ada lagi kelembutan atau diberi muka ke atas mereka ini. Mereka sahaja yang kononnya sering mendakwa teraniaya oleh tindakan pihak berkuasa, tapi mereka tidak sedar merekalah yang menyebabkan ramai orang awam teraniaya akibat perbuatan tidak beretika mereka.

Saya sangat bersetuju dengan saranan Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali, agar pihak berkuasa perlu menggunakan segala 'kekuatan' yang ada bagi mengelak insiden tidak diingini berlaku dalam perhimpunan terbabit.

No comments:

Post a Comment