Monday, December 26, 2011

pas sila guna masjid untuk cermah plitik ye

Lagi mimbar khutbah jadi medan ceramah politik

MAKMUM MASJID AL-EHSAN TEMONYONG

SEBAGAI penduduk, saya terpanggil untuk melahirkan rasa kesal terhadap khatib yang dibenarkan membaca khutbah Jumaat di Masjid Al-Ehsan Kampung Temonyong yang semakin hari semakin tidak menghormati adab dan fungsi masjid secara umumnya demi perpaduan masyarakat setempat.

Sudah berkali-kali mereka ini menggunakan masjid sebagai pentas untuk berpolitik.

Setiap kali khutbah jumaat dibaca, setiap kali itulah mimbar digunakan oleh khatib yang bertugas diberikan kebenaran untuk mambaca khutbah sebagai medan untuk mereka berceramah politik.

Kami sedia mendengar apa-apa sahaja bahan khutbah yang mempunyai ilmu untuk martabat agama Islam, di samping menambahkan lagi pengetahuan ilmu agama kepada kami semua.

Cuma penggunaan mimbar khutbah yang disunatkan untuk mengucapkan kata-kata baik, elok dan tanpa caci hina kepada tempat untuk melepaskan geram, menceritakan konflik peribadi pembaca khutbah dan kutuk mengutuk tanpa usul periksa adalah sesuatu yang dikesalkan.

Paling mendukacitakan, mimbar masjid ini sekali lagi pada minggu ini (23 Disember 2011) dijadikan pentas berkempen oleh seorang khatib yang membaca khutbah atas tiket kononnya daripada parti memperjuangkan Islam.

Selain tohmahan, cercaan yang tanpa bukti lebih malang lagi tanpa memikirkan perasaan dan matlamat jemaah yang datang bersolat Jumaat, khatib yang 'diimpot' dari mana kami pun tak tahu secara terang-terangan meminta semua jemaah untuk memangkah parti yang kononya sebagai parti Islam dan jangan memilih parti yang memerintah sekarang pada pilihan raya umum akan datang.

Lebih dahsyat lagi, khatib ini menyifatkan mereka yang tidak memilih parti Islam tersebut sebagai mereka termasuk dalam golongan berdosa besar.

Sesungguhnya, penduduk Kampung Temonyong tidak kisah sangat terhadap mana-mana tok guru atau ustaz untuk mengajar ilmu agama di masjid ini kerana ia adalah salah satu fungsi masjid.

Tetapi seandainya rumah ibadat ini sebagai pusat perpaduan masyarakat telah dijadikan gelanggang politik sempit, ia adalah sesuatu tidak harus dilakukan.

Pihak Pejabat Agama Islam Langkawi juga seharusnya memantau tindakan pihak pengurusan masjid yang seolah-olah tidak menghiraukan langsung peranan agensi agama yang dipertanggungjawabkan ini.

Malahan sepajang enam bulan lalu, tidak sekali pun pihak masjid ini khususnya khatib membaca teks khutbah yang dikeluarkan Jabatan Agama Islam Kedah.

Mereka lebih berminat membaca teks khutbah yang disediakan mereka sendiri berbandingkan masjid lain di Langkawi yang membaca teks rasmi seperti diarahkan.

Harapan kami, perbuatan dan penyalahgunaan mimbar masjid sebagai pentas politik oleh parti tertentu dihentikan demi kemualian masjid, perpaduan masyarakat dan kariah di kampung ini.

No comments:

Post a Comment