Thursday, July 28, 2011

paper cina

ISU-ISU AKHBAR CINA

MAHU PEGAWAI SPRM KES BENG HOCK DIPECAT
AKHBAR Nanyang Siang Pau bertarikh 24 Julai 2011 (Ahad) dalam ruangan pendapatnya memaparkan nukilan pengkritik semasa Loh Hon Chew berkenaan siasatan Suruhanjaya Diraja Teoh Beng Hock seperti berikut.

Selepas siasatan Suruhanjaya mengumumkan kes Beng Hock, pasti ada yang menerima hakikat itu dan ada yang tidak boleh menerimanya malahan ada juga yang tiada sebarang pendapat.

Kehilangan kepada keluarga Beng Hock ialah mendiang diputuskan sebagai membunuh diri tapi rakyat di seluruh negara semuanya tahu perkara itu berlaku kerana kekejaman pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Apa yang pihak SPRM perolehi ialah terlepas daripada dituduh membunuh, kerugian yang ditanggung dalam kes itu ialah keluarga mendiang Beng Hock.

Zaman dahulu di China, seksaan selalu digunakan dalam perbicaraan sesuatu kes oleh pegawai yang menjatuhkan hukuman.

Jika tuduhan sesuka hati dilempar tetapi tertuduh tidak mengaku bersalah, pegawai tersebut akan menyeksanya setengah mati sehingga dia mengaku salah menyebabkan ramai yang di dalam penjara ketika itu sebenarnya bukan pesalah yang sebenar.

Siasatan suruhanjaya semasa melakukan siasatan mendapati pihak SPRM menggunakan kaedah seksaan cara zaman kuno China supaya mangsa (Beng Hock yang seorang saksi sahaja) mengaku bersalah.

Pada tahun 1683, tercatat dalam buku sejarah hukuman seksaan apabila mendapati pesalah itu bersalah. Mereka bukan mati berdasarkan kepada undang-undang tetapi mereka mati di dalam tahanan penjara, bukan disebabkan pelaksanakan undang-undang tetapi masalah daripada kekejaman.

Setelah 300 tahun, adakah kita benarkan saksi itu mati begitu sahaja di tangan pegawai yang menjalankan tugas itu? Walaupun mendiang mati disebabkan bunuh diri, adakah pegawai tersebut tidak perlu bertanggungjawab?

Bagaimana pula pihak kerajaan memberi jawapan kepada keluarga Beng Hock dan di mana letaknya tamadun rakyat negara kita ini?

Dalam laporan siasatan itu menyebut bahawa penyebab kematian Beng Hock kerana mendiang tidak tahan SPRM melakukan siasatan yang melanggar prosedur, dalam keadaan dan cara soal siasat yang bertubi-tubi.

Apakah sikap kerajaan terhadap perlakuan yang menyebabkan seseorang itu bunuh diri? Contohnya, kita diletakkan di atas benteng gaung, seseorang menghunuskan parang memaksa mangsa berundur setapak demi setapak sehingga akhirnya tergelincir jatuh ke dalam gaung. Adakah itu dikatakan tidak langsung ada kaitannya dengan kes pembunuhan?

Undang-undang di negara kita langsung tidak hiraukan orang yang menghunus parang itu hanya dengan perkataan semudah ‘melanggar disiplin’, sudah boleh tutup kes?

Ada pegawai-pegawai hanya dikenakan tindakan disipilin, tidak perlu ada tindakan undang-undang terhadap mereka?

Dalam laporan itu menunjukkan ada dua orang pegawai SPRM yang berbohong iaitu membuat laporan palsu. Jika bersabit kesalahan membuat pengakuan palsu di mahkamah, ia perlu dikenakan tindakan undang-undang yang keras.

Jika membuat laporan palsu pada pihak polis, akan dikenakan tindakan di bawah akta jenayah. Adakah berbohong dengan Suruhanjaya Penyiasatan juga akan dikenakan tindakan?

SANDIWARA PAS-DAP DI KEDAH

AKHBAR Sin Chew Daily bertarikh 23 Julai 2011 pula memaparkan artikel tulisan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek dalam ruangan pendapat berkenaan sandiwara politik pembangkang.

Kerajaan pembangkang di Kedah mengumumkan melarang pusat hiburan beroperasi pada bulan Ramadan tetapi sebenarnya hanya satu sandiwara yang dimainkan oleh Pas.

Seterusnya, DAP pula berlakon dan menguasai pentas sedangkan ia taktik politik mereka yang berniat menarik lebih ramai penyokong dari kalangan kaum Cina.

Setelah tiga tahun pembangkang memerintah, Menteri Besar Kedah baru perasan bahawa ada peraturan sedemikian dan secara tiba-tiba umumkan larangan itu menyebabkan pengusaha industri hiburan di negeri Kedah kelam kabut.

Tibalah masanya untuk DAP ke tengah dan bersuara menentang tindakan itu, lebih-lebih lagi Presiden DAP Karpal Singh berkata Pas telah melanggar undang-undang dan mengancam mahu bawa perkara itu ke mahkamah.

Teriakan dan lakonan ini mendapat sambutan dan secara tiba-tiba Pas bertukar menjadi parti yang ikut suara rakyat dan bersikap terbuka, menepati perubahan Pas dalam agenda terbuka dan hindarkan fahaman parti keagamaan.

DAP pula disolek kelihatan seperti sebuah parti Cina yang bertenaga menolak undang-undang Islam.

Jika benar-benar DAP membantah undang-undang Islam, kenapa larangan tiket judi di Kelantan, Karpal tidak pula kelihatan membawa kes itu ke mahkamah dan tidak nampak Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Phua Kiam Wei mengeluarkan kenyataan DAP mahu putuskan hubungan dengan Pas?

DAP menggunakan sistem pisau dua mata untuk menebas, di negeri yang berbeza mempunyai pandangan yang berbeza tapi bukankah pembangkang kata mahu selaraskan pemerintahan di empat negeri itu?

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang selepas mengadakan mesyuarat jawatankuasa pusat mengarahkan Kerajaan Negeri Kedah tarik balik arahan itu.

Apa yang mereka dapat ialah nama baik kerana menghormati dan menjaga hak semua kaum di negeri itu tetapi ini juga bermakna parti telah mengganggu pengurusan kerajaan negeri.

Rakyat sepatutnya melihat dengan jelas kerisauan jika Pas dapat menguasai Kerajaan Pusat dan memerintah di negara ini kelak. Bukankah pemimpin tertinggi Pas iaitu ketua agama, ketua umum Pas seperti ustaz dan imam akan menerajui kerajaan dan melakar sistem pemerintahan?

Pada masa itu, mereka boleh ubah mana-mana undang-undang dalam pentadbiran, ketua agama akan ketepikan peraturan yang tidak sesuai dengan agama dan pada bila-bila masa mereka boleh ubah dan cantas undang-undang yang mereka rasa tidak perlu.

Tujuan mereka ialah realisasikan ‘Negara Islam’ iaitu sistem negara ketuhanan.

Masyarakat Cina dinasihatkan jangan terpedaya dan jangan terlepas pandang lakonan mereka Jika satu masa nanti Pas berkuasa penuh, tidak tahu apa yang akan terjadi selepas itu!

ORANG CINA TIDAK RAMPAS

HAK KAUM LAIN

AKHBAR China Press bertarikh 25 Julai 2011 melalui ruangan negeri Johor melaporkan kenyataan Presiden Persatuan Yung Lien Pusat, Datuk Cheng Yung Chuan yang memberi peringatan kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad bahawa orang-orang Cina tidak merampas sebarang hak dan kepentingan kaum lain di Malaysia.

Apa yang kaum Cina mahukan katanya, ialah hak yang sepatutnya mereka dapat sebagai rakyat negara ini.

“Mungkin kerana beliau tidak lagi menjadi perdana menteri, kembali semula rupa diri asal beliau seperti sebelum menjadi perdana menteri dahulu.

“Diharap Tun Mahathir sebelum membuat sebarang ucapan, dapat fikirkan sesuatu untuk masa depan dan wawasan negara ini terlebih dahulu,” katanya semasa menghadiri perasmian upacara pemegang jawatan dalam persatuan Yung Chun (Hokkien) Pusat Negeri Johor, termasuk pemuda dan wanita persatuan Yong Chun Keluang, Kelab Si Wai Tao Yuan, Pemuda Yung Chun serta gabungan wanita persatuan Yung Chun.

Beliau turut menyentuh konsep 1Malaysia oleh Datuk Seri Najib Tun Razak yang sangat ideal, tetapi setelah lebih tiga tahun, keadaan dalam negara bukan sahaja tidak mencapai dan mendekati konsep itu, sebaliknya jarak antara kaum semakin hari semakin jauh.

Beliau berpendapat, bagi merealisasikan konsep ideal itu Perdana Menteri asyik tekankan kesederhanaan, menegah kehadiran fanatik, tetapi kadang kala timbul juga isu berbaur perkauman serta kenyataan-kenyataan fanatik.

Yung Chuan secara berani mengeluarkan kata-kata itu kepada Perdana Menteri dan berharap Najib berpandangan jauh, berani serta mempunyai kebijaksanaan menolak kehadiran puak fanatik, berani melangkah kepada kesederhanaan dan realisasikan konsep 1Malaysia itu.
TAJUK-TAJUK BERITA L

No comments:

Post a Comment