Saturday, January 29, 2011

Jiran

BERBAIKLAH DENGAN JIRAN

LEE Kuan Yew mempunyai akal yang pintar dalam menggunakan politik untuk mencapai kepentingannya. Singapura mempunyai definasi demokrasi yang lain daripada semua negara di muka bumi ini. Kuan Yew tahu yang ia perlukan orang Melayu di Singapura dan rantau semenanjung ini.

Dia mahu orang Melayu Singapura yang hanya bernama Melayu tetapi jauh dari ajaran Islam. Melayu yang semua serba-serbi boleh. Tidak perlu bertudung, masuk gereja pun boleh dan macam-macam lagi.

Mungkin dia belajar berkenaan agama Islam sekadar hanya untuk mengetahui cara untuk menguasai orang Islam, bukan sepenuhnya. Kuan Yew tetap curiga dengan orang Melayu Islam sebab penasihat militarinya adalah orang Zionis. Agama Kuan Yew pun dirahsiakan, mungkin bagi dia agama adalah hanya satu ideologi.

Islam adalah cara kehidupan yang sempurna. Mungkin, dia takut untuk mendalami Islam, sebab takut yang dia dan partinya akan hilang kuasa. Kuan Yew harus sedar kebangkitan Islam tidak dapat dielakkan, seperti perbankan Islam di mana Singapura sendiri menerimanya.

Singapura tidak patut rasa dirinya seperti Israel yang dikelilingi musuh. Singapura adalah negara kecil yang perlukan jiran. Sedarlah dan berbaiklah dengan Malaysia dan Indonesia. Untuk melakukan demikian, langkah pertama adalah dengan menghormati hak-hak orang Islam di Singapura.

Najwa

Johor

No comments:

Post a Comment