Wednesday, January 19, 2011

Azan

Waktu Solat
Laporan Cuaca

Berita Utama
Dalam Negeri
Wilayah
Laporan Khas
Parlimen
Politik
Luar Negara
Sukan
Bisnes
Mahkamah
Jenayah




Agama
Keluarga
Hiburan
Rancangan TV
Feminin
Pendidikan
Sains & Teknologi
Agrobiz
Kesihatan
Rekreasi
Polis & Tentera
Sastera

Rencana
Cuit
Selak
Awang Selamat
Kolumnis
Forum

Classifieds
Utusan Airtime
Portal Pendidikan
Kosmo! Online
Mangga Online
Saji Online
MyBooks
Kareer
Utusan Karya
Laman Xtive

Liga M 2010
PRK 2010
UMNO 2010
Sharlinie
Salam Perantauan
RENCANA

Iktibar permintaan peguam mahu azan diperlahankan

ISU azan yang bermula apabila seorang peguam, Ng Kian Nam menulis surat kepada Jabatan Perdana Menteri pada 20 Disember lalu untuk mengadu mengenai laungan azan di Masjid Al-Ikhlasiah, Jalan Pantai Permai, Kampung Kerinchi, Kuala Lumpur mengganggu ketenteraman awam dan meminta supaya diperlahankan suara azan sudah pun selesai.

Jadi, tidak perlulah ada pihak-pihak lain membangkitkan lagi isu tersebut memandangkan peguam tersebut telah pun memohon maaf kepada seluruh umat Islam negara ini.

Malah, permohonan maaf beliau disiarkan media tempatan dengan akhbar ini menjadikan ia berita utama muka depan berserta gambarnya sekali, semalam.

Melihat gambar yang tertera, jelas raut wajah mereka yang terlibat adalah ikhlas. Umat Islam negara ini diharap dapat menerima permohonan maaf itu tanpa sebarang prejudis. Lagi pun ajaran Islam mengajar umatnya untuk saling bermaaf-maafan.

Tindakan permohonan maaf ini juga diharap dapat menyejukkan hati umat Islam yang terguris terhadap apa yang berlaku.

Tidak ada yang menang dalam isu ini, sebaliknya jadikan ia sebagai pengajaran kepada semua kaum bahawa jangan sesekali bermain dengan isu agama. Isu agama begitu sensitif untuk disentuh terutama oleh pihak yang berlainan agama dan tidak ada pengetahuan.

Bagi bukan Islam, mereka perlu tahu elemen penting dalam sembahyang, perayaan yang disambut termasuk hari memperingati ulang tahun Rasulullah dan sambutan Maal Hijrah dan lain-lain. Tidaklah sampai perlu pergi ke kelas khas, cukup sekadar memahaminya melalui pembacaan atau bercampur gaul dengan rakan atau kenalan Melayu. Sebab itulah pentingnya perpaduan kaum dijalin melalui persahabatan.

Mengambil sikap mahu tahu seperti ini akan membuahkan hasil yang baik kerana jika setiap perbezaan difahami, maka tidak akan timbul perasaan terganggu terhadap apa yang berbeza itu, sebaliknya setiap daripada kita akan lebih menghormati.

Perlu difahami bahawa isu agama jika tidak ditangani dengan bijak dan penuh toleransi, maka dibimbangi segala kemakmuran hidup dalam masyarakat berbilang kaum dan agama di negara tercinta ini akan runtuh dalam sekelip mata.

Sayang sekali, sebuah negara yang pesat membangun dan menjadi contoh kepada negara luar yang kagum melihat keharmonian hidup penduduk berbilang kaum dan agama roboh disebabkan isu agama.

Jika selama 54 tahun kita hidup merdeka, kita berjaya menanganinya dengan penuh bijak, kenapa tidak sekarang? Apa yang perlu dilakukan oleh setiap rakyat adalah berhati-hati apabila memainkan isu yang melibatkan agama.

Justeru, memahami budaya dan keperluan agama setiap kaum amatlah penting dalam mengharungi cabaran hidup masyarakat majmuk di negara kita sekarang.

Ia mungkin tidak pernah berlaku dahulu tetapi melihat situasi sekarang terutama sikap pakatan pembangkang yang gemar menangguk di air keruh dan gemar mensensasikan isu tanpa memikirkan kesan kepada keharmonian hidup masyarakat, maka sewajarnya setiap daripada kita tanpa mengira kaum, bangsa dan agama mengambil pendekatan yang lebih bertoleransi, bertolak ansur dan saling memahami keperluan agama setiap kaum.

Namun, pemahaman sahaja tidak cukup jika tidak disokong oleh peraturan dan penguatkuasaan undang-undang dalam memastikan hidup bermasyarakat di negara ini kekal harmoni.

Setuju dengan pendangan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek yang mahu kerajaan menggariskan ketetapan bunyi yang dihasilkan pada majlis agama atau tempat ibadat. Garis panduan itu perlu memandangkan ada perayaan keagamaan tertentu yang disambut dengan bunyi bising, misalnya perayaan menghalau hantu lapar dalam masyarakat cina.

No comments:

Post a Comment