Saturday, January 29, 2011

Cebik

NASIB MELAYU SINGAPURA

APABILA membaca kenyataan ‘Tan Malaka’ yang memuji Melayu Singapura mempunyai kehidupan yang lebih teratur dan lebih maju, saya mencebik dengan sinis.

Kita semua tahu nasib Melayu Singapura yang terpinggir dari kepesatan arus pembangunan sosioekonomi dan politik Singapura. Ini membuatkan identiti mereka semakin hari semakin terhakis.

Membuat perbandingan dengan Melayu Singapura yang cuma 13% jumlah penduduk di sebuah negara kecil bertaraf negara bandar Raya adalah perbandingan yang tidak adil.

Latar belakang orang-orang Melayu di sini yang majoritinya adalah penduduk luar bandar dan pedalaman perlu diambil kira. Sepatutnya Tan Malaka perlu juga melihat betapa orang Melayu Malaysia yang suatu ketika dulu sangat mundur dan ketinggalan serba-serbi telah sama-sama maju ke depan dari segala aspek.

Walaupun masih ketinggalan berbanding etnik Cina kerana mereka telah lama mendominasi penduduk bandar dan pembangunan ekonomi negara. Ini semua adalah adalah usaha tidak kenal jemu pemerintah Malaysia yang diterajui orang Melayu untuk merapatkan jurang perbezaan walaupun menghadapi pelbagai dan rintangan.

Dalam konteks ini, sepatutnya Tan Malaka membandingkan kedudukan Melayu Singapura berbanding etnik Cina dan lain-lain etnik di Singapura.

Bukan rahsia lagi bahawa Melayu Singapura telah jauh tercicir berbanding etnik lain. Ini semua adalah hasil dari dasar kerajaan Singapura yang mengamalkan pemerintahan semi-autokratik. Benar seperti kata Tun Dr. Mahathir Mohamad, kebebasan bersuara di Singapura adalah terhad kepada sokongan terhadap dasar kerajaan sahaja.

Bangkangan terhadap dasar kerajaan akan disisihkan melalui proses undang-undang yang dilihat seolah-olah suatu tindakan yang halal.

SUZIE

KUALA TERENGGANU

No comments:

Post a Comment