Thursday, October 14, 2010

Si Kitol

Tujuh staf Imigresen ditahan ISA

Oleh TAN MING WAI dan ROZIANAH RISMAN
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 13 Okt. - Polis menahan sembilan individu termasuk tujuh kakitangan Jabatan Imigresen di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana terlibat dalam kegiatan sindiket penyeludupan warga asing yang pihak berkuasa percaya mampu menggugat keselamatan negara.

Penahanan kesemua suspek yang dilakukan dalam operasi besar-besaran selama tiga hari bermula Ahad lalu itu turut melibatkan dua warga asing yang bagaimanapun tidak didedahkan identiti negaranya.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, penahanan sembilan individu itu sekali gus berjaya membongkar dan mengekang aktiviti sindiket berkenaan daripada terus berleluasa.

"Pihak polis memandang serius terhadap kegiatan sindiket ini kerana aktiviti pembolosan yang dilakukan telah menimbulkan kebimbangan terhadap tahap keselamatan di pintu-pintu masuk negara.

"Kegiatan ini juga bukan sahaja boleh mengancam keselamatan negara malah di rantau ini sekiranya ia dibiarkan terus berleluasa. Jangan sesekali membiarkan pihak tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan untuk melakukan jenayah berat merentasi sempadan khususnya aktiviti keganasan, penyeludupan senjata api dan dadah," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini hari ini.

Pendedahan polis itu jelas satu tamparan besar kepada Jabatan Imigresen apabila baru-baru ini, tujuh pegawainya ditahan dan disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung penglibatan dalam penyeludupan pendatang asing tanpa izin (PATI) ke negara ini.

Ismail menambah, tindakan polis ini juga selaras hasrat kerajaan untuk membuktikan kepada masyarakat antarabangsa bahawa Malaysia komited dalam usaha memerangi kegiatan penyeludupan manusia.

"Malah ini merupakan satu langkah untuk menghalang sebarang cubaan menjadikan negara ini sebagai 'transit point' bagi kegiatan tersebut," ujarnya.

Minggu lalu, SPRM menahan dua pegawai Imigresen di jeti Port Dickson kerana dipercayai menyeludup PATI ke negara ini yang dikatakan meraih pendapatan sehingga RM33,600 seminggu.

Selang dua hari kemudian, SPRM menahan seorang pegawai Imigresen dan tujuh individu kerana dipercayai terlibat menyeludup masuk PATI melalui jeti Pulau Ketam setelah menerima suapan dikenali sebagai 'wang tunjuk' daripada kapten kapal.

Ia disusuli dengan penahanan empat anggota termasuk seorang wanita.

No comments:

Post a Comment