Friday, October 29, 2010

Bahasa Jepun OK

Hebatnya bahasa Jepun tetapi nasib bahasa Melayu...

Saya tertarik melihat kejohanan tenis antarabangsa ATP World Tour yang banyak dilangsungkan di Asia seperti China, Jepun, Thailand dan juga Malaysia pada bulan Oktober ini.

Apa yang menarik perhatian saya ialah penggunaan bahasa kebangsaan oleh negara Jepun dalam kejohanan di negara tersebut.

Saya melihat dan membandingkan dengan kejohanan di negara ini yang berlangsung pada 27 September hingga 3 Oktober lalu.

Bahasa Melayu yang menjadi bahasa rasmi negara ini langsung tidak digunakan.

Mungkinkah untuk menjadi negara maju bahasa Melayu perlu dipinggirkan?

Apa yang dapat dilihat, semua majlis dijalankan dalam bahasa Inggeris. Ironisnya pada masa itu Malaysia sedang merayakan sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan.

Saya berkesempatan melihat perlawanan akhir tenis di Jepun yang telah dimenangi pemain nombor satu dunia iaitu Rafael Nadal.

Jepun dalam majlis penyampaian hadiahnya mengunakan Bahasa Jepun.

Juruacara majlis menterjemahkan kepada bahasa Jepun selepas pemain memberi ucapan. Saya melihat begitu megah sekali Jepun dalam penggunaan bahasa kebangsaan mereka berbanding Malaysia yang telah menggunakan bahasa Inggeris sahaja dalam kejohanan tenis itu serta semua kejohanan antarabangsa lain.

Juga satu yang menarik selepas kemenangan Nadal, Nadal bercakap kepada seorang pegawai di situ dan menyebut "Arigatougozaimaz" yang bermaksud terima kasih dan beberapa kali Nadal menyebutnya.

Semasa ucapannya penutup pada akhirnya Nadal mengucapkan perkataan itu disambut tepukan gemuruh di stadium perlawanan itu.

Jepun sahaja pada masa ini yang saya rasa masih menggunakan bahasa kebangsaan dalam banyak perkara. Penggunaan bahasa Inggeris hampir semua di rantau Asia termasuk negara besar seperti India dan China menggunakan bahasa rasmi dunia ini.

Jepun, seperti makanannya juga dikatakan akan meluaskan bahasanya bagi dikenali di seluruh dunia. Jepun memang sebuah negara gah yang tidak menoleh ke belakang dalam hal-hal seperti ini.

Jepun yang berstatus negara maju sekalipun tidak meminggirkan bahasa mereka dan hal ini tidak berlaku di negara kita.

Persoalannya adakah negara kita tidak boleh berbuat sedemikian? Adakah kerana khuatir dengan negara-negara luar yang banyak melabur di Malaysia ini?

Jika tidak menggunakan BI, FDI tidak akan masuk ke negara inikah? Bahasa Melayu yang dijadikan bahasa kebangsaan dilihat amat kurang penggunaannya.

Jika satu masa dahulu bahasa Melayu telah menjadi bahasa lingua franca kenapa kini kita tidak boleh menonjolkan bahasa di peringkat antarabangsa.

Mohd. Yakop Ikram

Teluk Intan

No comments:

Post a Comment