Saturday, October 30, 2010

Keluar Dari PP

USAHA HALAU MELAYU PULAU PINANG

APAKAH nanti masih ada orang Melayu yang tinggal di sebelah pulau di Pulau Pinang? Pertanyaan ini timbul selepas melihat usaha tersusun kerajaan negeri Pulau Pinang di bawah kepimpinan DAP ketika ini yang semakin giat mengurangkan komuniti Melayu di kawasan tersebut.

Selepas penduduk Kampung Jalan Pokok Asam terpaksa meninggalkan kampung halaman mereka, beberapa penempatan Melayu di wilayah pulau negeri ini juga bakal berdepan dengan nasib serupa. Antaranya Kampung Permatang Tepi Laut, Batu Maung dan Kampung Tengah yang terletak bersebelahan Kampung Jalan Pokok Asam yang dikatakan bakal diambil untuk tujuan pembangunan komersial.

Terbaru, orang Melayu di Pulau Pinang terutamanya di Kampung Genting, Balik Pulau dikejutkan pula dengan cadangan mengambil alih tanah di kawasan itu untuk dibangunkan bagi pembinaan sebuah Institusi Pengajian Tinggi (IPT).

Dasar kerajaan negeri ini sangat mengejutkan kerana tanah-tanah yang dicadangkan untuk tujuan pembangunan baru itu majoritinya didiami orang Melayu. Lama-kelamaan, orang Melayu tidak lagi mampu untuk tinggal di bahagian pulau negeri ini kerana kawasan baru yang dibina membabitkan projek perumahan yang bernilai jutaan ringgit.

Sedikit demi sedikit, kawasan pulau negeri ini akan bertukar wajah menjadi seperti Singapura. Barangkali inilah sebenarnya yang dimahukan oleh kerajaan DAP. Orang Melayu perlu sedar mengenai hakikat ini dan seboleh mungkin mempertahankan tanah mereka kerana ia juga dituntut oleh Islam. Jangan mudah terpedaya dengan tawaran berjuta ringgit untuk membeli tanah kerana ia hanyalah strategi untuk melihat Melayu di sebelah pulau negeri itu berkubur.

ORANG SEBERANG

Kulim, Kedah

No comments:

Post a Comment