Tuesday, November 16, 2010

Cara PAS

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

ALANGKAH baiknya jika kerajaan negeri Kedah menyerahkan kepada masyarakat membuat hukuman terhadap organisasi media, jika mempercayai sesuatu media berlaku tidak adil dalam membuat laporan melibatkannya.

Langkah melarang akhbar dan stesen televisyen tertentu membuat liputan sidang Dewan Undangan Negeri sebenarnya hanya mendedahkan betapa kerajaan negeri pimpinan Pas tidak yakin pada dasar keterbukaan dan kebebasan bersuara.

Mereka perlulah menelan kritikan oleh media. Laporan atau liputan media tidak semestinya memihak atau selari dengan pendirian mana-mana pihak. Dalam isu ini kerajaan negeri Kedah.

Namun, ia tidak pula bererti media terbabit tidak bebas. Kebebasan media, jika difahami betul-betul, ialah ia bebas menyokong, mengkritik atau menyatakan pendapat yang bertentangan dengan sesuatu idea atau tindakan.

Janganlah kita cuba menyatakan laporan atau liputan sesuatu media itu cukup adil hanya semata-mata kerana kandungannya sealiran atau tidak menyanggahi kita.

Apabila berlaku larangan ke atas media massa tertentu daripada memasuki Wisma Darul Aman, Awang teringat bagaimana pakatan pembangkang mencanang kebebasan bersuara menjelang pilihan raya umum 2008. Kebebasan bersuara apa?

Awang – Sudah lali.

No comments:

Post a Comment