Saturday, November 20, 2010

Bila DAP Berkuasa

UTAMAKAN BAHASA MELAYU

ISU penggunaan bahasa di Malaysia masih lagi diperdebatkan. Terbaru, kerajaan DAP Pulau Pinang diminta mempertimbangkan cadangan menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi kedua Pulau Pinang. Isu ini diutarakan oleh Jagdeep Singh Deo (DAP-Datuk Keramat) semasa perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2011 pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Saya juga akui bahasa Inggeris itu sangat penting di era hari ini. Persoalannya, kenapa hanya bahasa Inggeris? Sudah fasih benarkah beliau dengan bahasa Melayu yang sering menjadi isu hangat sebelum ini?

Kerajaan Pusat pula dilihat amat lantang mencanangkan kepada rakyat agar menggunakan bahasa Melayu dalam pertuturan harian, tetapi amat lemah untuk melaksanakannya dalam polisi kerajaan sendiri. Buktinya, lihat sahaja bahasa rojak dalam drama atau filem Melayu; penggunaan istilah dalam agensi-agensi kerajaan dan syarikat-syarikat berkaitan dengan kerajaan contohnya FAMA, MAS, KLIA, LCCT, KLCC dan pelbagai lagi; jenama kereta keluaran negara baik Perodua atau Proton antaranya Myvi dan Savvy.

Malah, laman-laman web agensi kerajaan juga terlalu ghairah dengan penggunaan bahasa Inggeris.

Jika kerajaan benar-benar mahu memperkasakan bahasa Melayu, mengapa tidak digunakan segala kuasa yang ada untuk melaksanakannya?

MOHD. ZAIRUDDIN

Bandar Baru Bangi

No comments:

Post a Comment