Tuesday, June 19, 2012

orang asli saman pkr

Kerajaan negeri gagal ketepi saman Orang Asli

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

SHAH ALAM: Kerajaan Selangor dan dua pihak lain gagal mengetepikan saman masyarakat Orang Asli kaum Temuan untuk mengisytiharkan tanah seluas 7,160 hektar di Mukim Tanjung Duabelas, Kuala Langat dekat sini, sebagai tanah warisan.

Hakim Mahkamah Tinggi, Dr Prasad Sandosham Abraham membuat keputusan itu pada prosiding dalam kamar, semalam. Dengan keputusan itu, perbicaraan saman itu akan diteruskan pada satu tarikh yang ditetapkan kelak. Pada Julai tahun lalu, penghulu masyarakat Orang Asli kaum Temuan, Malam anak Gerchang, 68, dan dua anak lelakinya, Dewi, 52, dan Jafrin, 41, yang mewakili kira-kira 4,000 penduduk Orang Asli di Mukim Tanjung Duabelas, memfailkan writ saman bagi memohon, antaranya, deklarasi bahawa tanah berkenaan adalah kepunyaan dan milik Orang Asli kaum Temuan.


Ketiga-tiga plaintif itu menamakan kerajaan negeri Selangor, Pejabat Daerah dan Tanah Kuala Langat dan syarikat pengurusan pasir Kumpulan Semesta Sdn Bhd sebagai defendan.

Dalam pernyataan tuntutannya, plaintif mendakwa, Mukim Tanjung Duabelas diisytiharkan sebagai Hutan Rizab Kuala Langat Utara melalui satu warta kerajaan F M S bertarikh 13 Mei 1927 yang mengandungi, antaranya, hak keistimewaan dan kepentingan khas diberi kepada penduduk Orang Asli.


Plaintif mendakwa, hartanah seluas 7,160 hektar itu dijadikan sebagai kawasan rizab Orang Asli dan ia diwariskan kepada lebih 4,000 penduduk kaum Temuan sejak kira-kira 200 tahun dulu.

No comments:

Post a Comment