Thursday, October 20, 2011

tok khatib

Apabila Ustaz S berkhutbah di Tanjung Pauh...

CUCU PENDEKAR SUDIN

SECARA bergilir dua minggu sekali Ustaz S akan mengambil gilirannya membaca khutbah hari Jumaat di Masjid Tanjung Pauh, Jitra.

Giliran menjadi khatib akan dipergunakan sepenuhnya oleh beliau untuk mengkritik pentadbiran kerajaan dan mengangkat serta menyanjung perjuangan parti pembangkang.

Isu-isu seperti kes liwat dan hudud telah berkali-kali disebut dalam khutbahnya dan tidak cukup dengan itu, beliau juga pernah memberi promo untuk khutbahnya dan diletakkan di semua pintu masuk masjid untuk memberi pendedahan awal tentang isi kandungan khutbahnya.

Ustaz S sepatutnya memberi khutbah yang sesuai untuk anak kariah dan isu setempat (jika sekalipun tidak mahu membaca teks khutbah yang telah disediakan oleh pejabat agama).

Masih banyak masalah setempat dan masalah anak bangsa yang perlu dilihat oleh Ustaz S.

Ustaz S patut menggunakan masa berkhutbah untuk mendidik, menasihat dan memberi jalan penyelesaian pada masalah setempat.

Ustaz S pernah membuat kerja-kerja mendidik dan menasihat semasa menjadi Pegawai Dakwah di Jabatan Pelajaran Kedah sekitar tahun 90-an.

Kenapa dahulu boleh berceramah senada dengan kehendak kerajaan tetapi kenapa pula hari ini sudah tidak mampu lagi?

Adakah dulu menjadi ulama upahan dan kini menjadi muktabar (authority). Janganlah menggunakan ruang bersuara ketika berkhutbah sehingga boleh menimbulkan kemarahan orang lain.

No comments:

Post a Comment