Thursday, October 20, 2011

bahasa melayu

Bahasa Melayu sering disalah guna

SHAARI ISA
Kuala Lumpur

SAYA tergerak menulis kerana terlalu rimas dengan kata-kata dan percakapan Bahasa Melayu oleh orang Melayu sendiri melalui media yang tidak betul.

Kata-kata seperti 'ramai pendengar-pendengar' atau 'ramai penonton-penonton' di radio telah menjadi sesuatu yang biasa di telinga pendengar. Sepatutnya 'ramai pendengar' atau 'ramai penonton'.

Kesilapan yang sama sentiasa terdengar juga melalui TV oleh pengacara dan oleh pengulas sukan seperti bola sepak.

Selain itu amat mengharukan apabila terdengar pengulas sukan badminton menyatakan perlawanan perseorangan antara Lee Chong Wei dan juga Lin Dan. Pengulas sukan bola sepak pula menyebut permainan antara pasukan Selangor dan juga pasukan Perak. Dalam kedua-dua keadaan ini sudah jelas bahawa pihak pengulas tidak tahu atau tidak faham erti atau fungsi perkataan 'juga'.

Selain dari perkara-perkara yang dinyatakan itu, semakin kerap dan semakin banyak perkataan Inggeris digunakan di dalam keadaan yang tidak perlu sedangkan perkataan Melayu sudah pun ada.

Satu perkataan Inggeris yang terlalu kerap kedengaran sejak kebelakangan ini ialah perkataan 'okay' yang digunakan oleh pengacara setiap kali seseorang tetamu program itu menerangkan sesuatu. Kenapa 'okay' di sana dan 'okay' di sini pada hal perkataan 'baiklah' yang lebih bermakna sudah ada? Begitu juga perkataan 'relevan' yang telah mengenepikan perkataan 'berkaitan'.

Lagi satu saya ingin menyentuh mengenai kesilapan berbangkit daripada pengaruh bahasa Inggeris. Satu darinya berkaitan dengan kegunaan perkataan 'adalah' hasil daripada pengaruh perkataan 'is' di dalam bahasa Inggeris.

Bahasa Melayu tidak ada 'verb-to be'. Jadi sukukata seperti 'masuk adalah percuma' bukannya kata-kata Melayu yang tulen. Orang Melayu cuma berkata 'masuk percuma'. Juga 'masa itu emas' bukannya 'masa adalah emas'. Satu lagi, 'pertanian itu perniagaan' bukannya 'pertanian adalah perniagaan'.

Ada beberapa contoh lagi sebagai bukti tentang telah mula tergelincirnya Bahasa Melayu dari landasan asal. Tidak cukup ruangnya untuk diturunkan di sini.

Ingin saya mencadangkan supaya sesuatu kursus atau panduan bahasa diusahakan oleh pihak yang berkuasa atau oleh mana-mana institusi pengajian tinggi bagi mengemaskan kegunaan Bahasa Melayu oleh kakitangan media.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment