Thursday, October 20, 2011

digelar jaguh kampung

UMNO kini ‘Jaguh Kampung’ sahaja

ISU-ISU AKHBAR CINA

AKHBAR Nanyang Siangpau bertarikh 15 Oktober 2011 melalui ruangan pendapatnya memaparkan tulisan Wing Zi berkenaan kejayaan UMNO mempertahankan kerusi dikawasan luar bandar.

Selepas 16 kali pertandingan, BN kalah semua tempat di kawasan bandar tetapi akhirnya dapat dikejar kembali selepas menang di kawasan-kawasan kampung.

Walaupun sebelum ini UMNO menjadi sebuah parti yang kuat di seluruh negara dan jatuh menjadi parti jaguh kampung, ia lebih baik daripada parti-parti lain yang tiada tempat bergantung.

Jika di kawasan kampung pun UMNO kalah, bukankah bahana kiamat dan tamat riwayat bagi UMNO menjelang 2012 ini?

UMNO masih miliki kawasan perkampungan, masih boleh bernafas dan mereka boleh bangkit kembali untuk berjuang.

Mengambil iktibar strategi Mao Zhi Tong, yang menggunakan penduduk kampung mengepung bandar dan menawan kembali kawasan yang tewas, mungkin UMNO akan dapat bangkit dan kembali kuat!

Walaupun UMNO semakin payah untuk mendapatkan undi dari kawasan bandar, sayap-sayap UMNO mempunyai Perkasa yang begitu banyak keahliannya.

Mereka begitu bersatu padu di bawah naungan Dr. Mahathir yang memainkan isu perkauman, di bawah gelombang keahlian yang begitu besar mereka mahu meneruskan pegangan kuasa yang ada di negara ini untuk kepentingan segelintir orang.

Pengundi Melayu di kawasan bandar yang tidak kelaparan namun tidak juga mati mengalami pelbagai kepahitan hidup, adakah mereka sanggup ikut cara-cara itu? Selagi Dr. Mahathir panjang umur, sayap-sayap UMNO dan bumiputera masih mempunyai pengaruh yang begitu kuat.

UMNO hanya mendapat sokongan pengundi dari kawasan perkampungan dan terpaksa hidup bersama dan sehidup semati dengan cara orang kampung sahaja.

Tanggungjawab terhadap pelabur asing

AKHBAR China Press bertarikh 14 Oktober 2011 dalam ruangan ‘kedai kopi orang ramai’ memaparkan tulisan Foo Chek Ching berkenaan tanggungjawab pembangkang terhadap pelaburan asing di Malaysia.

Bajet 2012 kelihatan seperti persaingan antara dwikuasa, ditambah pula dengan keseronokan rakyat mendapat bahagian dalam pembahagian duit tetapi sebaliknya sektor perdagangan tidak terangsang!

Selepas tsunami politik negara dan kemelesetan ekonomi di Eropah dan Amerika berulang, apa yang rakyat harapkan adalah rangsangan daripada jangkaan dan kritikan perjalanan bajet itu.

Model Baru Ekonomi BN bertentangan dengan model buku Jingga Pakatan Rakyat termasuklah model bajet kewangan pakatan pembangkang.

Kedua-dua pihak tidak boleh menjanjikan apa-apa tetapi secara terbuka berkata cara mereka paling bagus dan cara mereka ideal untuk mentadbir negara ini.

Malangnya, tekanan yang dialami oleh pakatan pembangkang kini akibat mereka telah mengumumkan Kabinet bayangan seperti umpama makanan yang telah basi. Ini termasuk gara-gara calon keluar parti dan calon-calon yang telah meninggal dunia menyebabkan semua itu menjadi bahan ketawa orang ramai.

Tiada seorang pun berani mengkritik siapa yang memberi gula-gula, dalam bajet kewangan pakatan pembangkang juga dengan jelas kelihatan memberi gula-gula; wang tunai, kupon pengguna dan membantu rakyat golongan miskin sebagai pertimbangan mereka.

Mereka membantu menyelesaikan masalah ekonomi rakyat sebagai hala tuju pembangkang sedangkan hanya mahu mendapatkan sokongan tiket-tiket undi untuk dalam jangka masa pendek.

Bajet kerajaan yang memberi kupon pengguna, kenaikan gaji, tambah usia pencen semuanya itu untuk menyekat inflasi dan juga sebagai landasan untuk menyelesaikan masalah kehidupan rakyat.

Mengatasi inflasi bermakna hanya mengekalkan perbelanjaan keperluan asas, tidak merangsang kepada mendidik pengguna dan kerana itu pelaburan dalam negeri tidak terangsang dan tidak bergerak.

Pelabur asing tidak datang melabur ke negara ini, itu adalah tanggungjawab parti pemerintah dan parti pembangkang.

Peniaga melihat negara ini masih dalam persengketaan dalaman dan sebagai pelabur asing, mereka tidak akan mengambil risiko tanpa menyelidik sebelum membuat pelaburan besar di negara ini.

Mereka juga khuatir polisi-polisi pelaburan boleh berubah-ubah pada bila-bila masa, golongan kumpulan proksi juga akan ada perubahan dan yang akan menjadi mangsa nanti adalah wang pelaburan yang telah mereka keluarkan.

Pada pertengahan 2011, keadaan pelaburan boleh dikatakan masih dalam keadaan baik tetapi selepas itu tempahan pelabur asing semakin mengecil.

Jika dibandingkan antara 2010 dan 2011, peruntukan pameran antarabangsa untuk rangsangan eksport telah dikurangkan sebanyak 70 peratus (wang geran galakan pameran) dan kecondongan untuk eksport kelihatan semakin berkurangan.

Dalam keadaan tidak meneruskan aktiviti pameran, produk-produk eksport antarabangsa kelihatan semakin mengecil dan tidak seperti apa yang telah dijangkakan.

Pada tahun mendatang, mungkin tidak ada banyak perubahan. Memanjangkan usia persaraan kepada umur 60 tahun akan membebankan industri kecil dan sederhana kerana majikan akan tanggung gaji pekerja-pekerja lama yang bergaji tinggi selama lima tahun lagi.

Walaupun tindakan ini boleh membantu meringankan beban keluarga dan negara serta boleh menstabilkan masyarakat, ia tidak terkecuali daripada tanggungjawab dan beban di sektor perdagangan.

Apa yang kita boleh harapkan adalah berkaitan KPI perubahan ekonomi negara ini termasuk sumber pertanian yang bernilai tinggi seperti minyak sawit, getah, durian dan ternakan ikan.

Calon MCA hanya yang boleh menang

AKHBAR Sinchew Daily News bertarikh 15 Oktober 2011 melalui ruangan pendapatnya tulisan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berkenaan calon MCA dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Baru-baru ini kedengaran MCA akan mencalonkan pemimpin-pemimpin dari pertubuhan Cina untuk bertanding dan ada juga yang mengatakan MCA akan menurunkan orang luar dari parti MCA.

MCA mempunyai 1.106 juta ahli sejak ditubuhkan pada 1949. Sepanjang 60 tahun lalu, ahli-ahli parti sering mendekati aktiviti-aktiviti rakyat dari peringkat pengelola sekolah, PIBG, sehingga ke peringkat persatuan perkampungan asal China, persatuan pertubuhan keluarga dan persatuan sektor-sektor industri.

Ahli-ahli MCA peringkat bawahan berpegang kepada semangat berkhidmat kepada masyarakat dan kita boleh lihat di mana-mana sahaja ada jejak-jejak MCA secara agresif.

Rata-rata ahli MCA mempunyai dua status, yang pertama mereka ini memberi jasa kepada pertubuhan-pertubuhan Cina, kedua mereka ini ialah keluarga besar MCA.

Jika mereka diarah untuk mengambil bahagian dalam PRU akan datang, mereka pasti bukan dari golongan pertubuhan CIna mahupun orang-orang luar daripada parti MCA, mereka adalah perwakilan MCA.

Pada 20 Ogos, saya pernah sentuh tentang siapakah calon MCA dalam rencana akhbar ini dan menyentuh jika mahu menang , bukan semata-mata mengharapkan MCA, ia perlu lihat sokongan seluruh rakyat. PRU akan datang ini, MCA akan berlawan habis-habisan dan akan berundur.

Ahli-ahli MCA yang menjangkau jutaan orang berselerak di merata tepat dalam pertubuhan-pertubuhan dan sektor, mereka mungkin juga orang yang agresif dalam pertubuhan tetapi dalam parti mereka ini tiada sebarang jawatan ataupun sebagai ahli biasa sahaja.

Jika mereka mahu ke depan, mungkin banyak rintangan kerana struktur dan fakta parti memang amat pentingkan jawatan sebagai elemen untuk pemilihan calon-calon bertanding.

Mungkin ahli-ahli parti tidak dapat terima calon-calon yang bertanding itu kerana tiada sebarang jawatan dalam parti.

Ada sesetengah orang yang mempunyai jawatan pula menganggap mereka kalah atau menang tidak begitu penting. Pada mereka, bertanding dalam PRU itu adalah matlamat terakhir dalam berpolitik tetapi tidak memikirkan jika mereka kalah akan menjejaskan parti.

Dalam suasana dan keadaan politik hari ini, MCA tidak akan calonkan orang yang tidak boleh menang untuk bertanding kerana ini tidak ada kaitannya dengan nama baik peribadi seseorang. Ia akan memberi impak kepada keseluruhan nadi dan nyawa MCA.

Semasa Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak mengadakan perjumpaan dan membentangkan laporan BN, beliau mengingatkan ahli komponen perlu calonkan individu yang boleh menang sahaja dan jika tidak dicalonkan, jangan sesekali angkat kaki kerana ia boleh menjejaskan kemenangan BN.

Nadi dan nyawa MCA juga seiring kata-kata Najib, mahu mencalonkan mereka yang boleh menang sahaja, tidak kira sama ada calon itu payung terjun dari langit ataupun dari kalangan pemimpin pertubuhan Cina.

Mereka semua itu adalah rakan-rakan dan ahli dari kalangan MCA juga dan yang paling penting, mereka bertanding boleh menang bagi pihak MCA!
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment