Thursday, October 20, 2011

gaji orang tempatan 15 pati 21

Gaji kami RM13-15 sehari, pekerja asing RM21?

PEKERJA TEMPATAN
Muar

WALAUPUN dunia kian berubah tapi apakah malang nasib sebahagian pekerja swasta tempatan yang masih bergaji pokok di antara RM13 dan RM15 sehari. Wajarkah mereka dituduh memilih pekerjaan?

Pihak wakil pekerja telah bertahun-tahun memohon pada kerajaan untuk menetapkan gaji minimum tetapi sehingga kini belum ada khabar gembira, menantikan buah yang tidak gugur-gugur.

Justeru, saya terkejut dan hairan apabila pekerja asing yang baru masuk dan yang diperbaharui kontrak di arah bayar gaji pokok RM21 sehari.

Sengkek dan murah sangatkah pekerja tempatan hingga dianaktirikan? Kebanyakan majikan menyediakan pekerja asing dengan asrama, api, air, pengangkutan percuma dan ada yang levi pun ditanggung. Pekerja tempatan pula, semua sendiri tanggung dan tiada siapa peduli untuk membela.

Subsidi-subsidi kerajaan, rakyat asing pulun habis.

Lihat sahajalah betapa enak dan lumayan hidup mereka membanjiri setiap bandar ketika cuti umum. Seolah-olah bandar mereka yang punya. Habis kontrak, lari ke tempat baru dengan identiti baru.

Oleh kerana majikan akur arahan kerajaan membayar pekerja asing RM21 sehari, timbul pula satu lagi malapetaka, kini pekerja baru gaji lebih tinggi daripada pekerja lama dan pekerja tempatan terus ketinggalan.

'Kera di hutan disusukan, anak di buaian mati kelaparan.'

No comments:

Post a Comment