Saturday, October 1, 2011

islam

masa permulaan..perbankan Islam diperkenalkan. Ramai yg mengeluh..hingga ke hari ni masih dengor bunyi2 tak puas hati.


Tapi..jelas nampak pertolongan ALLAH swt, sehingga Citi Bank tu pun memperkenalkan sistem perbankan Islam..


Mahkamah syariah dah ada..perluaskan dan pertingkatkan. Tak ada benda nak dipolitikkan..cuma buat keja je. ALLAH swt akan bantu..


Cam sistem muamalat..tak da nak dipolitikkan, cuma buat keja je.


Sama gak ngan pemakanan halal..kesedaran demi kesedaran telah timbul malah usaha yg gigih diperteruskan. Hari ni, yg bukan Islam pun berusaha menepati syarat2 utk menyempurnakan syarat halal..berlumba2 spt mana berlumba2 utk dapat sijil2 ISO dan HAACP..dan usaha ni telah meluas ke seluruh dunia.


Usaha agama bukan bahan kempen politik..bukan bahan utk cari pengaruh..usaha agama juga hanya duduk pada satu pihak..ianya bangkit secara menyeluruh...bukan kerana satu pihak kecoh lebih maka pihak trsebut baik, pihak yg tak berbunyi dikatakan tak baik!!


..lemah cara lemah..tapi tetap bangkit!! Yg penting..gi buat keja. Berdendang je lebih..salah puak tu ler, salah puak ni ler..dah brpuluh2 tahun dah..udah2 ler. pada pandangan aku..perlaksanaan hudud tidak bercanggah ngan Perlembagaan Persekutuan..Islam adalah agama rasmi. Islam adalah menyeluruh..maka secara rasminya hendaklah Islam tu menyeluruh.


.................................satu ulasan


Hampir semua dah di mulakan oleh UMNO..dari perkasakan pendidikan, ekonomi, ibadat spt sistem haji, zakat, dsb, pasarana ibadat spt masjid2 dan pusat2 Islam..malah sekolah2 pondok pun dibantu dan dibangunkan..muamalat yakni perbankan Islam..pemakanan halal..mac am2..




tak dinafikan masih banyak kekurangan..tapi usaha utk perbaguskan tidak dihentikan.


Hasil semua usaha2 trsebut dinikmati secara keseluruhan..walaupun dari kalangan ahli2 PAS...gitu juga secara amnya rakyat Malaysia.



Oleh kerana tak de apa2 nak didendangkan dan dijadikan modal politik..maka hudud dijajakan, walaupun dah berjaya berkuasa, hudud tetap dijadikan modal..walaupun didalam hati kecil rasa tak mampu, tapi diletakkan rasa brsalah kerana tak mampu tu pada UMNO..Segala kemusykilan2 yg diutarakan semasa perancangan awal hudud diKelantan hingga kini tidak ada apa2 perkembangan positif atau inisiatif utk merangka lagi dan lagi..


Sistem Ibadat haji, perbankan Islam, pengurusan baitul mal dll..usaha pembaikan masih lagi diteruskan.


Utk berjayakan hudud spt mana usaha2 yg lain..PAS tak leh bersendirian mendabik dada macam bagus pada hal tak de apa2 kemajuan melainkan jadi dendangan semata2 dan kemudian menghukum org kafir, melawan Islam..langsung tak leh dkritik..PAS perlukan semua orang dan libatkan semua org Islam dan mulakan keatas ahli2nya..kebaikan yg diperlihatkan keatas ahli2nya yg mana tiada ahli2nya libatkan diri ngan maksiat, hidup aman bahagia..maka pasti membuka mata sekelian yg mengkritik..tiada dari kalangan ahli2 PAS dan keluarga mereka akan terlibat ngan jenayah dan maksiat, malah langsung tak brbunyi apa2 gossip pun..


kata2..spt nanti ramai kudung, abis batu kat jalan dll seharusnya dijadikan cabaran spt mana usaha2 yg lain yg tidak sunyi dari kutukan dan celaan..


Bangunan tidak dibina dalam masa sehari..tapi kalau asyik jadi dendangan sampai bila bangunan takkan dapat didirikan..mulakan ngan sedikit, keja le, kurangkan bercakap..teruskan muzakarah ngan majlis fatwa, para2 mufti dan pegawai2 agama..teruskan ceramah/marketing tentang kebaikan2 hudud..dan cuba terangkan segala persoalan, kemusykilan, keraguan yg timbul gitu juga kritikan2 walaupun kritikan2 trsebut brbunyi spt melekeh2kan..


"Berpesan2 ngan haq, brpesan2 ngan zabar"..Allah swt brsama2 ngan org yg sabar..


PAS relevan pada Islam dan Melayu..bukan sebuah wadah perebutan kuasa tapi wadah perjuangan amalan amar ma'aruf nahi mungkar. Org2 Melayu akan terus maju tapi terpelihara dari kemurkaan Allah swt..hidup berkat didunia dan berkat diakhirat.



PAS sepatutnya pembantu pada UMNO dalam mertabatkan Islam dan Melayu..bukannya musuh. Ulamak waris ambiya' terkenal ngan sifat ihsannya sesama Islam..


-aa

dari blog flyingkick

No comments:

Post a Comment