Monday, November 28, 2011

pegawai perempuan maybank patut kena kaunseling

Bahasa Melayu dipersenda di Maybank?

PADA 24 November 2011 anak saya menghadiri temu duga jawatan kerani di Maybank Seksyen 14, Shah Alam. Temu duga tersebut dikendalikan oleh dua orang pegawai bank.

Dalam sesi temu duga tersebut saya pasti anak saya tidak berjaya dan saya akur dengan keputusannya kerana rezeki seseorang ditentukan oleh Allah SWT bukannya penemuduga tersebut.

Saya pasti anak saya tidak terpilih atau berjaya kerana peserta yang berjaya telah diarahkan membuat pemeriksaan kesihatan pada hari yang sama.

Apa yang dikesalkan adalah sikap pegawai perempuan tersebut yang telah memperli, menghina anak saya kerana bercakap dalam bahasa Melayu, menurutnya, semua bank berurusan dalam bahasa Inggeris dan menghina anak saya iaitu ‘kamu mempunyai diploma, takkan tak boleh bercakap bahasa Inggeris, kamu expect kita nak bercakap Melayu ke depan kamu?

Persoalan yang timbul dalam perkara ini adalah:

1. Adakah orang yang bercakap bahasa Melayu terlalu hina dan tidak berpeluang menjawat jawatan di Maybank atau di mana-mana institusi kewangan?

2. Adakah bahasa Melayu tidak diterima pakai dalam semua urusan harian di Malaysia?

3. Mengapakah kita tidak boleh mencontohi negara seperti Perancis, Portugal, Indonesia, Jepun dan lain- lain negara dalam dunia ini yang sentiasa memartabatkan bahasa ibundanya.

Harapan saya agar pengawai berkenaan diberikan khidmat kaunseling.

Ingatlah Allah SWT sentiasa menerima doa hamba-Nya walau dalam apa bahasa pun.

Walau apa pun saya sangat berterima kasih kepada pegawai penemu duga lelaki itu yang sungguh berbudi bahasa.

YANG KECEWA

Persiaran Kayangan, Shah Alam

No comments:

Post a Comment