Thursday, November 24, 2011

cakap orang pas

Benarkah RM100 hanya 'lekat celah gigi'?

ESA ADAM
Bandar Sunway Selangor

TULISAN Subky Latif dalam portal Malaysian Insider bertarikh 22 November 2011 bertajuk RM100 hanya terselit di celah gigi yang memperlekeh pemberian kerajaan kepada setiap murid sungguh tidak sensitif kepada keperitan rakyat jelata.

Pada saudara Subky, RM100 beliau boleh habiskan dengan hanya minum-minum dengan kawan-kawan sembang politik di Coffee House hotel 5 bintang.

Tapi bagi sebilangan besar keluarga yang mempunyai anak 5 orang yang bersekolah RM500 sangat besar maknanya. Duit inilah boleh membeli uniform sekolah, kasut dan lain-lain peralatan sekolah.

Saya difahamkan jumlah ibu bapa yang menolak pemberian ini adalah kecil.

Memang duit ini tak boleh menampung keperluan harian sekolah tetapi kerajaan juga telah memberikan pendidikan percuma kepada murid-murid. Memberi makan minum anak adalah tanggungjawab ibu bapa.

Saya ingin cadangkan kepada saudara Subky supaya kerajaan Pas Kelantan dan Kedah memulakan dengan pemberian RM100 sebulan kepada setiap murid sekolah di negeri tersebut.

Kedua-dua negeri yang diperintah Pas itu boleh bertindak jika prihatin untuk membantu pelajar. Bercakap memangnya mudah. Satu sen pun tak keluar duit.

No comments:

Post a Comment