Saturday, November 19, 2011

jalan tar lubuk peniaga asing

Senario di Jalan TAR memalukan

GENERASI MUDA MU,
Kuala Lumpur.

LAPORAN mengenai longgokan warga asing yang menjadi peniaga benar-benar menecewakan saya. Saya amat malu kerana pihak berwajib hanya membiarkan sahaja perkara ini berlarutan sehingga menjejaskan mata pencarian anak Malaysia sendiri.

Bukan sahaja di Jalan Tuanku Abdul Rahman (Jalan TAR) malahan kawasan Chow Kit, Kuala Lumpur juga menjadi tumpuan warga asing sehingga saya kadang-kadang berasa berada di negara luar.

Kita kena tegakkan nasib kaum bumiputera di Malaysia. Jangan kerana dek rasuah habis negara tergadai.

Peniaga dari Pakistan dan negara- negara lain dikatakan mempunyai sejumlah wang modal yang besar dan tidak hairanlah sekiranya ada pihak- pihak yang tidak bertanggungjawab meminta duit daripada warga asing ini sebagai perlindungan untuk mereka berniaga.

Mungkin juga disebabkan terlalu asyik meminta duit kopi sehingga pihak-pihak tertentu tidak sedar yang perniagaan di Jalan TAR, Kuala Lumpur itu sudah dimonopoli oleh warga asing.

Kita telah 'mengadaikan Jalan TAR' dan membiarkan jalan ini dijajah oleh warga asing.

Seperti yang kita sedia maklum, berniaga merupakan salah satu cara untuk menaikkan taraf ekonomi seseorang dan ia juga boleh merapatkan jurang ekonomi serta menaikkan taraf hidup keluarga. Tetapi adakah masih ada peluang dan masihkah relevan untuk kaum bumiputera berniaga di kalangan warga asing?

Sekiranya anda pernah pergi ke Plaza Low Yat, Kuala Lumpur untuk membeli komputer riba, pasti anda juga perasan kehadiran warga Pakistan yang memonopoli bisnes ini dan paling menyedihkan apabila rakyat Malaysia menjadi pekerja kepada warga Pakistan. Fakta ini bukan sahaja menyedihkan tapi amat memalukan!

Isu warga asing mengambil alih ruang niaga ini bukan semata-mata tertumpu di Jalan TAR tapi di seluruh Malaysia.

Jangan sibuk berbicara pasal kemerdekaan jika hal sekecil ini masih tidak dapat kita uruskan.

Malaysia adalah untuk rakyat Malaysia, hak atas semua aktiviti ekonomi adalah untuk rakyat. Jangan menganaktirikan kaum bumiputera.

Saya mohon kerjasama pihak berwajib untuk turun padang dan lihat sendiri senario yang memalukan ini serta mengambil langkah untuk mengekang masalah ini agar persaingan ekonomi yang sihat dalam kalangan kaum bumiputera dapat diwujudkan.

No comments:

Post a Comment