Friday, August 13, 2010

Orang Melayu Belum Sedar

APA yang berlaku di Pulau Pinang dan Selangor sepatutnya sudah lama menjadi pengajaran kepada kita. Kita sepatutnya sudah mula berubah untuk membetulkan kesilapan kita.

Kerajaan ultra-kiasu sudah menunjukkan kepada kita dan rakan-rakan mereka apa yang mereka boleh buat jika mereka berada di Putrajaya selepas PRU 13 nanti.

Mereka kata mereka boleh dengan mudah menindas Melayu di Pulau Pinang, menutup mulut Melayu di Selangor. Dengan tindakan kepada peniaga-peniaga Melayu, pemimpin Melayu dalam PR senyap seribu bahasa.

Angguk sahaja dan tiada apa suara bantahan pun. Dengan amaran lucut jawatan Exco sahaja, Exco Melayu senyap atas isu jualan arak.

Tidakkah ultra-kiasu menunjukkan betapa dengan mudahnya Melayu dipermainkan. Isu menghapuskan diskaun rumah di Selangor, MB Melayu memberikan sokongan tidak berbelah bagi.

Isu perpaduan Pas lebih rela bersekongkol dengan parti ultra kiasu daripada bersama Melayu dari UMNO. Sudahlah perpaduan Melayu lemah dan kritikal, pemimpin Melayu dalam PR menyokong usaha untuk mempermainkan orang Melayu.

Bangganya ultra-kiasu, bila DAP kata Melayu BN rasuah, maka Melayu Pas dan PKR menambah lagi beberapa fakta yang berunsur fitnah. Tapi tentang isu generasi Melayu, akhlak remaja Melayu, mengapa DAP senyap.

Mudah saja jawabnya, biarlah remaja Melayu terus rosak, kerana bebanan untuk meruntuhkan orang Melayu sudah kurang, jika generasi Melayu ini sudah dengan sendirinya rosak.

DAP tidak perlu bimbang, kerana Melayu dalam PR akan menyokong apa sahaja, asalkan ia dapat meruntuhkan Melayu dalam BN.

Tidakkah terfikir bangsa sendiri yang sedang dirosakkan. Lihat sahaja isu Melayu Pulau Pinang, apa Timbalan Ketua Menteri buat, senyap, membutakan mata hati terhadap apa yang berlaku.

Tidakkah kita berfikir, untuk ultra kiasu ke Putrajaya, lebih mudah kerana banyaknya 'kuda Melayu' yang boleh ditunggang.

Mampukah kita menangani krisis remaja Melayu yang kian meruncing, dengan hak kita digugat sedikit demi sedikit, apa yang kita pertahankan, bangsa kita sendiri yang sabotaj, bahkan menyokong pihak yang cuba merosakkannya .

Sempena dengan Ramadan ini, marilah kita muhasabah diri, mengapa tidak boleh kita bersatu semula demi kedamaian hidup di negara kita sendiri.

Bagaimana jika DAP tidak menerima negara Islam, esok kita hendak beribadat pun banyak sekatannya.

Bagaimana nanti, kita tidak mampu memiliki rumah mewah lagi, terperosok di kaki gunung Jerai. Bagaimana anak-anak kita hendak menyambung pelajaran, jika hak istimewa pemberian biasiswa sudah tiada.

Hanya ini sahaja negara yang kita ada, susah payah kita biar di sini, tetapi bukan kita susah di sini, sedang orang lain kaya dan mewah di tempat kita.

Melalui perpaduan kukuh, ultra-kiasu pun tidak berani bersuara. Melalui undi, kita berhak menentukan siapa mesti memimpin kita. Kita berhak menentukan kerajaan adil yang bagaimana yang kita hendak. Jangan sampai kita rasa kita menikam orang lain, tetapi yang luka dan mati ialah keluarga kita sendiri.

Kalau PR ke Putrajaya, jangan harap Anwar Ibrahim akan menjadi PM, apa lagi Nik Aziz untuk jadi PM. Jangan harap negara Islam selagi bersekongkol dengan DAP.

Secara mudah Melayu dalam Pas atau dalam PKR adalah Melayu yang tidak boleh dipercayai oleh ultra-kiasu, kerana mereka sanggup menikam bangsa mereka sendiri demi kuasa.

Ultra-kiasu berfikir, sesama bangsa pun dikhianati, apa lagi jika berbeza bangsa!

Contoh di Pulau Pinang dan Selangor, juga sekejap di Perak sudah jelas untuk difikirkan. Apa yang sedang berlaku juga patut dijadikan iktibar. Terlajak perahu boleh undur, terlajak memangkah PRU 13, buruk padahnya.

Kepada ulama-ulama Pas tidak perlulah tazkirah bulan Ramadan ini dijadikan ruang untuk menghentam pemimpin Islam dari BN.

Dosa tetap dosa, walaupun ulama Pas. Pas cuma parti politik biasa sahaja, yang sudah jauh tersasar dari matlamat asal perjuangannya. Bila lagi kita nak sedar?

Banjar Tanjung Karang

No comments:

Post a Comment