Wednesday, August 18, 2010

'Awang Hitam' perosak gadis Melayu jadi keldai dadah

AMAT hiba apabila mengetahui Nur Dhiya Ain yang hanya berusia 19 tahun telah ditahan pihak berkuasa Afrika Selatan kerana memiliki dadah. Beliau dijadikan alat untuk membawa dadah keluar dari Cape Town mungkin menuju ke Malaysia. Sebelum ini juga kita telah dihidangkan dengan kisah yang sama namun masih berulang.

Saya tidak ingin menyalahkan ibu-bapa atau remaja tersebut kerana selama ini kita tidak pernah mendengar masalah di atas berlaku. Adakah kita perlu berhati-hati hingga terpaksa mengikuti ke mana sahaja anak kita pergi atau membawa mereka ke mana saja kita pergi?

Jika dilihat pada masalah akar umbi ia adalah berpunca daripada 'Awang Hitam' yang begitu banyak berkeliaran di negara ini. Sebelum kewujudan mereka selalukah kita dengar remaja dan wanita kita menjadi 'keldai dadah'? Punca masalah ada pada 'Awang Hitam' tersebut dan penyelesaian pun ada pada mereka. Kini kita hanya perlu bertindak pada golongan sasaran tersebut.

Kita juga perlukan penyelesaian yang berterusan serta berjangka panjang. Saya berpendapat perlu diwujudkan satu undang-undang iaitu remaja sama ada lelaki atau perempuan di bawah 23 tahun perlu melalui pemeriksaan yang ketat sebelum keluar negara.

Mungkin mereka perlu kelulusan daripada ibu bapa dan bersaksikan pihak imigresen dari negeri kediamannya. Bagi yang tiada ibu bapa, kelulusan pihak imigresen sahaja juga diperlukan. Temuduga boleh dilakukan di sini tentang tujuan keluar negara dan bukti tertentu seperti surat tawaran belajar perlu ditunjukkan. Ini mungkin akan menyukarkan mereka diperdayakan.

Syarat ini juga perlu sekiranya ingin ke Thailand atau Singapura kerana mungkin sindiket ini akan gunakan jalan keluar dari kedua-dua negara tersebut pula.

Pasport anak-anak kita juga perlu disimpan di tempat yang tersorok. Saya ingin mencadangkan agar syarat-syarat membuat pasport untuk pemohon di bawah 18 tahun diubah menjadi pemohon di bawah 23 tahun, iaitu ibu bapa atau waris perlu hadir semasa proses permohonan pasport.

Dalam keadaan sekarang nampaknya kita terpaksa lebih teliti. Biarlah kita cerewet atau terpaksa menambah kerenah birokrasi daripada kita satu Malaysia terpaksa bersedih atas kejadian seperti yang sering berlaku kini.

Kewujudan 'Awang Hitam' yang sering menimbulkan masalah juga perlu dikaji. Rasanya kita tidak perlukan sebahagian besar mereka di bumi Malaysia ini.

FAUZI ASMARA

Guar Chempedak, Kedah

No comments:

Post a Comment