Friday, February 15, 2013

dapat rumah

ARKIB : 14/02/2013

Rumah 17 keluarga Orang Asli

Suhaimi Mohd. Zuki (barisan depan, tiga dari kiri) bergambar bersama penerima PBR pada majlis penyerahan kunci rumah di Kampung Orang Asli Sungai Bumbun di Pulau Carey, Kuala Langat, Selangor semalam.
KUALA LANGAT 13 Feb. - Sebanyak 17 keluarga daripada empat perkampungan Orang Asli di Pulau Carey di sini menerima bantuan rumah menerusi Program Bantuan Rumah (PBR) di bawah Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) 3.
Kesemua penerima terdiri daripada enam keluarga dari Kampung Orang Asli Sungai Bumbun, dua keluarga dari Kampung Orang Asli Kepau Laut, satu keluarga dari Kampung Orang Asli Sungai Judah dan lapan keluarga dari Kampung Orang Asli Sungai Kurau.
Salah seorang penerima, Tilok Pion, 48, berkata, dia cukup gembira kerana kini mempunyai tempat tinggal selesa yang membolehkannya bersama keluarga menjalani kehidupan harian dengan sempurna.
Ibu tunggal kepada empat anak dan bekerja sebagai tukang cuci dengan pendapatan RM400 sebulan itu turut lega kerana dia tidak perlu lagi menumpang di rumah ibu bapanya.
"Sebelum ini saya tinggal berhimpit dengan 11 ahli keluarga yang lain di rumah orang tua saya. Terima kasih kepada kerajaan dan semua pihak yang membantu, kini saya boleh hidup dengan lebih selesa," katanya selepas Majlis Penyerahan Kunci PRB NBOS3 di Kampung Sungai Bumbun di sini hari ini.
Penyerahan kunci dilakukan oleh Panglima 4 Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Suhaimi Mohd. Zuki yang mewakili Panglima Medan Tentera Darat, Leftenan Jeneral Datuk Sri Zulkifeli Kasim.
Kegembiraan mendapat rumah baharu itu turut dikongsi Alias Sayor, 35, yang hampir 18 tahun tinggal di rumah papan yang kecil bersama isteri, Rosiah Kinkeng, 35, dan lima anaknya.
Dia mengakui, pendapatannya yang tidak menentu sebagai seorang tukang ukir menjadi kekangan baginya untuk menyediakan rumah yang sempurna untuk keluarganya.
"Rumah lama saya ibarat kotak, hanya ada satu ruang tamu dan dapur yang kecil. Di ruang tamu itulah kami makan, tidur dan menyalin pakaian. Saya akui keadaan itu memang tidak sesuai untuk anak-anak yang sedang membesar.
"Dengan bantuan rumah baharu ini dapatlah anak-anak hidup lebih selesa seperti rakan-rakan mereka yang lain," katanya.
Sementara itu Suhaimi berkata, PBR merupakan sebahagian daripada program NBOS yang dilancarkan pada 2011 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang bertujuan memberi bantuan keselesaan tempat tinggal kepada rakyat Malaysia.
"Rumah berkeluasan 55.7 meter persegi dan dibina dengan kos RM36,000 seunit serta dilengkapi kemudahan tiga bilik tidur, satu ruang tamu, satu ruang makan dan satu bilik air itu diharap mampu membantu rakyat yang memerlukan tempat tinggal yang selesa seiring dengan hasrat gagasan 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan'.
"Secara keseluruhannya, sebanyak 877 rumah PBR telah dibina di seluruh negara di bawah program ini termasuk 91 di Selangor dan telah disiapkan melalui tiga fasa," katanya.
Katanya, program tersebut merupakan hasil kerjasama Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah dan Jabatan Kemajuan Orang Asli.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Kota/20130214/wk_02/Rumah-17-keluarga-Orang-Asli#ixzz2Kw35giPd
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment