Wednesday, September 22, 2010

Buli Pemandu Berhemah

Trauma memandu di lebuh raya

SAYA seorang pengguna lebuh raya dan apabila mengguna lebuh raya, saya terasa agak trauma dengan ragam pemandu.

Saya menggunakan kereta yang berkuasa rendah dan sering dibuli oleh kereta yang berkuasa tinggi.

Had laju 110 kilometer sejam saya patuhi semasa memotong dan tidak memotong.

Tetapi bagi kereta yang berkuasa tinggi sering memandu laju lebih dari had laju.

Mereka sering memberi lampu meminta lalu semasa mengekori kita memotong. Mereka marah kepada pemandu yang memandu dengan kelajuan yang ditetapkan supaya ketepi dari lorong memotong agar mereka saja yang boleh memotong.

Ada kalanya kereta-kereta yang laju ini membunyikan hon tanda marah mereka. Saya mewakili kenderaan yang biasa mengalami keadaan ini ingin meminta pemandu-pemandu yang sedemikian supaya mengubah sikap mereka agar mematuhi had laju di lebuh raya.

Kami pun bayar tol di lebuh raya dan kami bukan nak mati di lebuh raya dengan tindakan salah undang-undang orang lain di lebuh raya.

Kami tahu golongan ini banyak wang, boleh bayar saman walaupun beberapa kali kena saman had laju. Tapi fikirlah siapa nak bela dan memberi nafkah kepada anak-anak kami jika ibu bapa mereka maut di lebuh raya.

Saya juga berharap pihak berkuasa perlu melihat sikap angkuh pemandu-pemandu sedemikian kerana mereka ini adalah golongan pemandu yang penyebab dan menyumbang kemalangan maut di lebuh raya.

Tidak guna kalau kita lancar pelbagai kempen keselamatan jalan raya jika sikap angkuh menebal dalam diri mereka.

Tepuk dada tanya diri sendiri, adakah kita di dalam golongan ini. Di mana sivik kita dan di mana budi bahasa kita.

MAT GURUN

Kedah

No comments:

Post a Comment