Sunday, September 19, 2010

Azan Di Singapura

ARKIB : 18/09/2010

CERMIN DIRI SENDIRI

NAMPAKNYA orang itu semakin nyanyuk. Mungkin juga tertekan kerana terpaksa menjaga isteri yang sakit. Kedua-dua faktor nyanyuk dan tertekan membuatkan Lee Kuan Yew (LKY) bercakap semberono, tidak berasaskan fakta dan sejarah, dan lebih teruk mencampuri urusan dan hal ehwal negara jiran, Malaysia. Siapa LKY yang layak bercakap begitu. Cermin dulu diri sendiri, baru sibuk pasal orang lain.

Di mana kebebasan yang dibanggakan sangat olehnya. Saya yang mempunyai saudara di Singapura yang menetap di rumah pangsa diberitahu bahawa suara azan tidak boleh kuat kedengaran. Yang kaum Cina pula, tak boleh pasang colok di rumah pangsa. Kalau pasang juga sebab nak sembahyang, akan kena tindakan tegas. Tetapi di Malaysia, orang Cina bebas melakukan adat dan budaya mereka.

Pasang mercun berdentum-dentum pada malam Tahun Baru sehingga menganggu ketenteraman awam, pasang colok bersaiz gergasi di halaman rumah dan di tepi-tepi jalan yang asapnya menyesakkan hidung, pelihara anjing yang kuat menyalak – semuanya boleh dilakukan dengan bebas dan selamat di Malaysia.

Tetapi jangan harap, semua itu dapat dilakukan di Singapura. Jadi, apa kebebasan yang dibanggakan itu? Saya masih hairan sehingga hari ini, dan memerlukan LKY menjawap semua persoalan tersebut.

SHAM

Ayer Keroh, Melaka

No comments:

Post a Comment