Wednesday, January 14, 2015

pasal mejer lagi

aseh and 2 others were tagged in Lina Ina's photo.
17 hrs · 
Perogolan agama
1.mejar zaidi yg disabitkan kesalahan melanggar peraturan tetap millitary dlm membuat penyataan media tanpa kebenaran majlis angkatan tentera telah menggambarkan beliau telah tdk diadili dgn adil dn berkata mahu berjumpa dimahkahmah allah kelak.
2..Mahkamah yg hukum mejar zaidi ialah mahkamah millitary dn bukannya mahkamah sivil dn mejar zaidi bukan pun dibicarakan atas kesalahan buat pendedahan isu dakwat ,kes mejar zaidi ialah kes langgar peraturan millitary.
3.mejar zaidi telah menggambarkan kpd awam.bahawa beliau dihukum kerana bercakap benar ttg isu dakwat kekal pilihanraya dn beliau berkata dlm nada keagamaan.
Mejar zaidi telah merogol agama islam kerana tdk berlaku jujur dn telah mengelirukan rakyat jelata bahawa beliau telah dianaya undg undg dn keadilan .
4.hakikatnya mejar zaidi didakwa dibwh akta millitary kerana melanggar undg undg millitary dlm soal membuat penyataan media tanpa kebenaran majlis angkatan tentera.
Mahkamah millitary tdk pun membicarakan isu kandungan prnyataan itu ,mahkamah millitary hnya mendakwa diatas kesalahan membuat penyataan tanpa kebenaran majlid atm shj.
5.maka itu , tindakan.balas mejar zaidi dilihat sbg telah merogol agama islam kerana beliau bercakap diatas nama islam kononnya brliau dihukum kerana bercakap benar.
6.rujuk undg undg millitary ini :
51. Tidak Patuh Kepada Perintah Tetap.
(1) Tiap-tiap orang yang tertakluk kepada undang-undang perkhidmatan di bawah Akta ini yang melanggar atau tidak mematuhi apa-apa peruntukan perintah yang baginya dipakai seksyen ini, iaitu peruntukan yang diketahui atau yang menasabah dijangka diketahui olehnya boleh, apabila disabitkan oleh mahkamah tentera, dikenakan penjara selama tempoh tidak lebih daripada dua tahun atau apa-apa hukuman yang lebih ringan yang diperuntukkan oleh Akta ini.
(2) Seksyen ini adalah dipakai bagi perintah tetap atau perintah biasa lain yang berterusan keadaannya untuk mana-mana bahagian, atau unit atau kumpulan terup, atau untuk mana-mana perintah atau kawasan, pasukan, garisen atau tempat lain atau untuk mana-mana kapal. keretapi atau kapal udara.
(3) Perintah tetap atau perintah biasa yang diperihalkan dalam subseksyen (2) bolehlah:-
Pin. A974/96
(a) dibuat; dan
(b) disiarkan dalam apa-apa bentuk sebagaimana yang boleh ditentukan oleh,
Ketua Perkhidmatan bagi setiap Perkhidmatan atau mana-mana pegawai yang diberi kuasa olehnya.
50. Tidak Patuh Kepada Pegawai Atasan.
(1) Tiap-tiap orang yang tertakluk kepada undang-undang perkhidmatan di bawah Akta ini yang, dengan sesuatu cara yang menunjukkan bantahan yang sengaja terhadap kuasa, tidak mematuhi apa-apa perintah yang sah dari pegawai atasannya boleh, apabila disabitkan oleh mahkamah tentera, dikenakan penjara atau apa-apa hukuman yang lebih ringan yang diperuntukkan oleh Akta ini.
(2) Tiap-tiap orang yang tertakluk kepada undang-undang perkhidmatan di bawah Akta ini yang, sama ada dengan sengaja atau oleh sebab kecuaian, tidak mematuhi apa-apa perintah yang sah dari pegawai atasannya boleh, apabila disabitkan oleh mahkamah tentera, dikenakan penjara atau apa-apa hukuman yang lebih ringan yang diperuntukkan oleh Akta:
Dengan syarat bahawa jika kesalahan itu tidak dilakukan dalam perkhidmatan giat ia tidak boleh dikenakan penjara selama tempoh lebih daripada dua tahun.
7.amat malang keji dn jijik apabila agama islam dirogol oleh manusia yg kononnya berpegang kpd kebenaran

No comments:

Post a Comment