Wednesday, December 24, 2014

pretasi pnb




Dividen tidak memberansangkan.
Sudah berpuluh tahun PNB uruskan pun mcm tu jugak..
Sepatut nya maintain 10%.
Kita faham faktor luaran dlm pelaburan, tp hal dalaman boleh di betulkan.
Dividen ada lah satu harapan bagi bumiputera yg sudah pencen, yg tidak bekerja dan org org di kampung. Tiap hujung tahun mereka menunggu berapa bnyk dpt.
Mungkin jika perkara seperti di saran di bawah di laku kan pulangan wang kepada pencarum dan pelabur boleh lebih tinggi -

1) Ganjaran bonus kpd CEO/GMD di bataskan dan tidak berlebihan
2) Amalan membeli kereta mewah utk CEO/GMD di hentikan dan berikan mereka kereta sejajar pegawai atau menteri. Dan pula kereta mewah ini berakhir sebagai hadiah golden handshake di jual kpd pemakai dgn harga murah,. Sedangkan ia milik rakyat yg jd pencarum.
3) Jawatan CEO/GMD ada lah jawatan idaman dan di rebut ramai pihak , jd tidak perlu ganjaran atau kontrek imbuhan berlebihan, tetap ramai mahu memohon jawatan itu. Had kan tempoh kontrek jika boleh tidak melebihi 6 tahun.
4) Event atau acara tidak berfaedah tidak di perlu biayai kerana wang itu wang pencarum bagi mereka pulangan lebih penting dari melihat acara sebegitu
5) Had kan tempoh kontrek CEO/GMD bah kan penggendali PNB supaya idea baru dan berkesan boleh didapati.
6) Tak perlu ada imbuhan cuti ke luar negara kpd peneraju nya dan pelbagai lagi.
Dan banyak lagi yg boleh di lakukan seperti yg di hantar kepada in box kami oleh likers berkenaan PNB dan pengurusan nya.
Like ·  · Share
  • eWrite a comment...


No comments:

Post a Comment