Sunday, November 25, 2012

kuliah politik


ARKIB : 20/11/2012
Share on facebook Share on twitter Share on email Share on print More Sharing Services 1
Kuliah Subuh yang mengelirukan
PRIHATIN
Kota Damansara

KULIAH Subuh yang disampaikan oleh seorang penceramah di sebuah masjid di Kota Damansara hari Ahad, 4 November lalu dalam menjawab soalan SMS yang barangkali telah diatur oleh pengelola kuliah mengatakan bahawa mengisi borang dan menjadi ahli parti adalah sama seperti memberi baiah pada Rasulullah.

Biasanya pada hari Ahad, saya akan bersolat di masjid berdekatan dengan kawasan Subang.

Sepanjang kuliah, penceramah menceritakan bagaimana penghinaan MCA kepada hudud dan pentingnya untuk tidak menyokong mereka yang bersekongkol dengan orang menentang hudud.

Peristiwa Rasulullah ditahan sebelum masuk ke Mekah pada tahun 6 Hijrah dan berlakunya Perjanjian Hudaibiyah dan bagaimana sahabat lain memberi baiah pada Rasulullah menjadi kupasan tajuk penceramah hari itu.

Sebagai seorang pesara, saya banyak menghabiskan masa dengan menuntut ilmu, meneliti dan mengkaji ilmu berkaitan dengan agama.

Terdapat integriti dalam menceritakan peristiwa Hudaibiyah dan baiah sahabat pada Rasulullah.

Mengatakan bahawa mengisi borang dan menjadi ahli parti (saya yakin parti Pas yang dimaksudkan) adalah sama seperti memberi baiah pada Rasulullah adalah satu ajaran dan fahaman sesat yang diberikan pada jemaah. Fahaman ini bertentangan dengan nilai agama Allah yang suci.

n Kalau mengisi borang jadi ahli Pas sudah dikira berbaiah pada Rasulullah, apa jadi sekiranya mereka keluar daripada menjadi ahli Pas? Adakah mereka mendurhakai Rasulullah? Kalau begitulah perkiraan mudahnya, bagaimana pula mereka yang tidak menjadi ahli Pas? Bagaimana pula mereka yang menentang ideologi Pas?

Bagaimana pula di negara yang tidak ada parti Pas, maknanya ramailah orang Islam yang berdosa kerana tidak berbaiah pada Rasulullah. Ini bermaksud Islam yang sempurna dan lengkap yang Rasulullah sampaikan seolah-olahnya tidak sempurna kerana tak ada pula Rasulullah pesan bahawa selepas wafatnya mesti beri baiah kepada Baginda dengan salah satu caranya isi borang jadi ahli Pas.

Pas bukan Islam dan Islam bukan Pas. Hanya satu yang diterima Allah iaitu Islam yang Rasulullah bawa. Bukan Islam versi Pas dan bukan versi yang lain daripada itu. Hanya Islam yang Rasulullah bawa. Pas hanya sebuah pertubuhan parti politik di Malaysia yang bersemangat untuk menegakkan Islam dengan cara berpolitik.

Dalam tindakan parti Pas berpolitik ada tindakan dan fahamannya yang bersesuai dengan Islam dan banyak berdasarkan fahaman sempit Islamnya yang meletakkan kepentingan politik melebihi kepentingan Islam itu sendiri. Pas bukan satu-satunya medium di Malaysia untuk menegakkan syair Islam.

Rasulullah berwasiat dalam hadisnya yang bermaksud: ''Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara sekiranya kamu berpegang dengan keduanya tidak akan kamu sesat selamanya, iaitu Quran dan Sunnahku''.

Maknanya setiap orang Islam mesti berjuang dalam menegakkan syiar Islam dan mencegah mungkar. Mediumnya boleh jadi pelbagai, selagi medium ini meletakkan al-Quran, sunah, ijmak dan qiyas sebagai rujukan. Tidaklah perlu menjadi ahli Pas sahaja.

n Dalam isu MCA menghina hudud yang dilaungkan oleh si penceramah dan mereka yang bersekongkol dengan MCA juga adalah merupakan penghinaan pada Rasulullah. Tidakkah Pas juga bersekongkol dengan DAP yang tokoh DAP secara terang-terangan dan berkali-kali sehingga menyuruh melangkah mayatnya dulu kalau Pas nak laksanakan hudud?

Bagaimana pula DAP Perak yang menghina nabi dan menghina orang Islam seluruhnya mengatakan orang Islam menghabiskan terlalu banyak masa dengan membela nabi. Bagaimana pula DAP Kedah yang menentang peraturan baru bahawa setiap papan iklan mesti meletakkan gambar yang menutup aurat? Bagaimana pula dengan DAP Selangor yang mengarahkan untuk diletakkan semula arak yang telah diarahkan untuk dikeluarkan dari premis di kawasan orang Islam?

Ini tidak termasuk segala aktiviti kristianisasi terhadap umat Islam di Malaysia yang amat berkait rapat dengan tokoh dalam DAP.

Tidakkah ini semua menghina Rasulullah, mengingkari ajaran Rasulullah dan menghina orang Islam keseluruhannya. Kalau benarlah isi borang jadi ahli Pas itu macam berbaiah pada Rasulullah, kenapa masih besekongkol dengan DAP dan kenapa tidak ditentang DAP sedangkan DAP menentang dan menghina Rasulullah? Kalau begitu Pas yang bersekongkol dengan DAP juga menghina Rasulullah. Barangkali jawapan yang akan diberikan kenapa mereka bersekongkol dengan DAP yang menghina Rasulullah kerana Tahalluf Siyasi.

Saya yakin bahawa tahalluf siyasi yang dibenarkan pun tidaklah boleh sampai menggadaikan maruah agama dan umat Islam itu sendiri.

Parti Pas adalah seperti kata pepatah, paku dulang paku serpih, mengata orang mereka yang lebih... kuman seberang laut boleh nampak, gajah di depan mata pun tak nampak. Atas sebab kepentingan politik kuasa dan pangkat melebihi kepentingan agama, selalunya mereka pura-pura tak nampak.

Pengelola kuliah di masjid itu juga mestilah melihat bahawa agenda menyebar ajaran Islam yang suci adalah lebih utama dari menyebarkan ajaran kepartian.

Janganlah ditapis soalan-soalan yang dihantar melalui SMS. Hanya soalan yang menyebelahi ke parti Pas sahaja yang dilepaskan.

Ingatlah sumbangan wang yang diberikan oleh orang ramai ke tabung masjid untuk penyebaran agama Islam bukan untuk membiayai program meningkatkan bilangan ahli parti dan fahaman Pas di masjid itu.

Saya memohon tindakan dan pantauan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) secara serius dalam hal ini kerana fahaman sesat kepartian yang dikelolakan oleh pengelola kuliah seumpama ini bukanlah kali pertama disebarkan di masjid di Kota Damansara itu.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Forum/20121120/fo_02/Kuliah-Subuh-yang-mengelirukan#ixzz2DDTavfjx
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment