Wednesday, September 7, 2011

mat sabu lagi

Pemahaman Mat Sabu berbahaya

KEDEGILAN Mat Sabu dengan bertegas mengiktiraf Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan sebenar dan mengiktiraf Parti Komunis Malaya (PKM) adalah satu percubaan untuk mengelirukan rakyat dan tidak harus dibiarkan.

Walaupun kita tahu Persekutuan Tanah Melayu pada ketika itu adalah di bawah penjajah British tetapi kebanyakan pentadbir pada ketika itu adalah rakyat Malaya sendiri. Ini termasuk anggota keselamatan yang dianggotai oleh berbagai bangsa.

Perjuangan PKM walaupun dikatakan sebagai pejuang pembebasan tetapi ia lebih berkiblat kepada parti komunis di negara China yang diperintah oleh Mao Tze Tong ketika itu. Pemimpin PKM, Chin Peng dan beberapa orang kanan PKM sendiri pernah pergi ke negara China. Ini sudah cukup membuktikan yang PKM adalah di bawah telunjuk Parti Komunis China.

Ketika itu Mao Tze Tong cuba memperluaskan ideologi komunis ke seluruh benua Asia. Beliau berjaya menembusi Vietnam, Laos dan Kemboja. Sudah timbul teori domino pada ketika itu.

Jadi PKM bukanlah satu pertubuhan pejuang pembebasan negara dari penjajahan tetapi lebih kepada cabang Parti Komunis China memperluaskan wilayah dan ideologinya.

Fakta ini telah cuba diputar-belit oleh Mat Sabu dengan hanya mengambil satu titik hitam sejarah negara. Mereka yang buta sejarah ini tidak harus dibiarkan menjaja cerita ke seluruh negara. Perbuatan ini adalah merbahaya.

ESA ADAM

Bandar Sunway, Selangor

No comments:

Post a Comment