Friday, September 9, 2011

bila pembangkang berkhutbah

Khutbah pembangkang cemari Aidilfitri di Felda Bersia, Gerik

ANAK FELDA
Selangor

SAYA menyambut ketibaan Hari Raya Aidilfitri baru-baru ini di Gerik, Perak dan berkesempatan menunaikan solat sunat Aidilfitri di masjid Felda Bersia, Gerik.

Suasana sambutan Aidilfitri di Felda memang penuh kemeriahan. Berpeluang menunaikan solat bersama peneroka memang menyeronokkan.

Namun rasa keseronokan ini menjadi pudar apabila khatib menyampaikan khutbah hari raya yang jelas lebih mirip sebagai ucapan propaganda pembangkang. Khutbah yang disampaikan lebih banyak menghentam dan menyalahkan kerajaan yang amat tidak bersesuaian sekali dengan semangat Aidilfitri.

Jelas sekali, khutbah yang disampaikan adalah ucapan yang ditulis oleh pembangkang, bukan teks yang biasa disediakan Jabatan Agama Islam Perak.

Saya difahamkan khatib yang membaca khutbah tersebut adalah juga peneroka di Felda Bersia tetapi seorang anggota parti pembangkang. Saya tidak tahu kenapa Ahli Jawatankuasa Masjid (AJK) masjid memilih beliau membaca khutbah pada hari penuh kemuliaan tersebut.

Pada saya untuk menyampaikan khutbah politik pada solat sunat Aidilfitri adalah tidak kena sama sekali. Sepatutnya khutbah yang disampaikan mestilah berfokus kepada semangat Aidilfitri, perpaduan umat Islam dan bukan menghentam kerajaan.

Jika hendak bercakap politik, carilah platform yang sesuai. Bercakaplah melalak sampai sakit tekak. Tapi apabila di masjid, hormatilah institusi masjid. Jangan cemari kemuliaan Aidilfitri dengan ceramah politik.

Pada saya, khatib yang menyampaikan khutbah tersebut adalah peneroka yang tidak tahu berterima kasih kepada kerajaan yang sentiasa berusaha meningkatkan taraf kehidupan peneroka.

Jika pun tidak tahu dan tidak mahu berterima kasih, janganlah dicemari kesucian Aidilfitri dengan cercaan tidak berasas kepada kerajaan. Ahli politik yang kononnya berteraskan Islam pasti tahu umat Islam tidak harus kutuk mengutuk dan keji mengeji, terutama pada Aidilfitri yang menuntut kita saling bermaafan.

Harapan saya kepada pihak Felda serta AJK masjid Felda Bersia agar mengawasi tindak tanduk khatib berkenaan. Saya bimbang, jika ia dibiarkan kelak akan menjadi duri dalam daging yang bakal menghancurkan perpaduan dalam kalangan peneroka Felda Bersia khasnya dan seluruh Felda amnya.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment