Tun Maharezza with Fariyal Ahmad and 47 others
6 hrs ·
Fakta Jambatan Bengkok
1.Jambatan bengkok yg dicdgkan utk menggantikan tambak johor disebelah malaysia bertujuan membuka laluan kapal utk mencapai faedah ekonomi perkapalan dn perlabuhan.
Pembukaan laluan dijangka akan mendatangkan keuntungan besar kpd malaysia dn sdh pasti akan mencederkan ekonomi singapura yg amat bergantung kpd aktvt komersial pelabuhan.
2.kos pembinaaan jambatan ini pada waktu ia dicdgkan ialah sekiyar rm 1.4 billion ,dn mungkin kos pembinaan masakini akan menjadi rm 3 billion.
Pun begitu ,kos pembinaan jambatan ini tdk menjadi isu besar sebenarnya, dn soal persetujuan singapura juga bukanlah isunya kerana singapura tdk ada kuasa undg undg utk menyekat pembinaan nya.,ia adalah hak mutlak sepenuhnya malaysia.
Akan tetapi singapura mempunyai kuasa undg undg membabitkan persempadanan perairian dn juga apa jua impak alam sekitar keatas selat tebrau.
EIA envinronment impact assesment .
Ia kerana ,pembinaan jambatan bengkok tdk sekadar hnya pembinaan sebuah jambatan tergantung shj ,
Intipati projek jambatan bengkok ialah soal kedalaman selat tebrau itu agar laluan yg dibuka melalui jambatan bengkok dpt dilalui kapal besar sehingga bersaiz 500 000 gmt.
3.bagi membolehkan kapal bersaiz biasa iaitu diantara 100 000 gmt hingga 250 000 gmt melalui selat tebrau ,
Kedalaman minima paras air laut haruslah sedalam 30 m dn ketinggian jambatan harus dgn kerendahan minima 45 m kerana ketinggian kapal kontena biasa saiz 70 000 gmt ialah 40 m dn draft kapal tersebut ketika full load ialah 15 m hingga 20 m .
Manakala jadual pasang surut air laut ada perbezaan 5 m minima , dn jika diambil sukatan selamat utk kedalaman paras air laut yg diperlukan ,maka seharusnya selat tebrau mempunyai kedalaman minima sedalam 30 m ,ia berdasarkan draft minima sebuah kapal full load ialah diantara 15 m ke 20 m.
4.kita melihat disini , pembinaan jambatan itu 1 keperluan kerana kesan ekonomi jangka panjang kpd malaysia.
Dn kita juga harus realistik dgn kos nya kerana spt yg dikatakan ,objektif jambatan bengkok ialah utk membuka laluan kapal dagang dn sbgnya , dn paras kedalaman air laut amat penting bg menjayakan agenda malaysia.
Kos pendalaman selat tebrau dijangka bernilai minima rm 10 billion dn jangka waktu paling minima lah 5 tahun ,tetapi kos yg lebih utama ialah kos pengekalan kedalaman 30 m tersebut ,ia kerana faktor silting ataupun proses mendapan lantai laut drpd pasir akan sbbkan kedalaman berkurangan sehinga 1 m setiap tahun.
Aktvt pengekalan dalaman harus aktif selama minima 20 tahun.
Jarak pendalaman dn jarak kedalaman minima yg diperlukan ialah ,
1.30 batu nautika drpd timur tambak johorb,
2.30 batu nautika drpd arah barat tambak johor ,
3.kedalaman minima 30 m
4.aktvt pengekalan kedalaman paras kedalaman 30 m selama paling minima 20 tahun.
Kos bg ,
1.operasi pendalaman selat tebrau dgn jarak 30 batu nautika arah timur dn barat selama minima 5 tahun dijangka paling minima rm 10 billion ,
2.kos pengekalan dalaman selat tersebut setelah didalamkan utk 20 tahun paling minima dijangka sebanyak rm 30 billion dgn purata kenaikan 5 % setiap kos tahunannya.
Maka itu ,kos keseluruhan utk mencapai selat tebrau menjadi laluan kapal dagang selama 20 tahun mungkin sekitar rm 40 billion ataupun sebanyak rm 20 billion setahun bg 5 tahun pertama dn setiap rm 2 atau 3 billion utk setiap tahun selama 20 tahun.
5.pun begitu , kita agak keliru kerana ketinggian jambatan link ke 2 jb spore di gelang patah hnyalah 25 m ,
Ketinggian ini tdk memungkinkan kapal lebih besar drpd 50 000 gmt melaluinya kerana ketinggian minima bg kapal saiz ini ialah 25 m sehingga 30 m bergantung jenis kapal spt kapal kontena ataupun kapal bulk dn sbgnya.
TMX mahukan kontrak dredging itu dn atas sbb itu TMX sokong pembinaan jambatan itu.
Sekian
TMX
No comments:
Post a Comment