Tuesday, March 3, 2015

turun naik minyak agenda politik dunia


Fakta penting tentang minyak dari analisis oleh tv al-hijrah.
Malaysia bukanlah negara pengeluar minyak utama dunia dan Malaysia tidak tersenarai dalam opec pun iaitu negara-negara kuasa pengeluar minyak dunia. Unjuran harga minyak yg dibuat sebelum ini ialah 1 barrel = usd 100. Tetapi minyak turun hingga usd 40 satu barrel. Kini lingkungan usd 50 satu barrel.
Tahukah anda jika harga minyak turun usd 1 sahaja, negara kita akan kehilangan pendapat sebanyak rm 43 billion. Mungkin ia lebih besar lagi kerana mata wang ringgit sedang jatuh dan swmakin jatuh. Pendapatan petronas yang dijangka mencecah rm 732 billion tahun ini terpaksa dikaji semula dan diunjurkan hanya memperoleh 68 billion sahaja.
Ekoran kemerosotan pendapatan ini telah memaksa kerajaan menstrukturkan semula bajet 2015. Walaupun beberapa projek terpaksa ditangguh dan kos mengurus terpaksa dikurangkan. Beberapa kos mengurus yg sebwlum ini menelan jumlah rm 25 billion. Malaysia hanya mampu menjimat sebanyak rm 20 billion. Maka kerajaan terpaksa mencari alternatif lain untuk menampung lagi rm 5 billion.
Inilah hakikat yg dihadapi bila harga minyak jatuh, mungkin harga menjadi murah menguntungkan rakyat tapi tapi kesan yang lain adalah berskala domino.
Tahukah anda bhw bil hospital kerajaan di malaysia adalah yg terendah di dunia. Di Ipta kerajaan menanggung seorang pelajar sebanyak 90% perbelanjaan. Banjir dan bencana alam dan lain2 perbelanjaan luar jangkaan mendadak meningkat ketika ini. Dari mana duit itu diperoleh? Dari jualan minyak dan cukai serta pelaburan yg lain.
Sekarang, apakah anda sedar bukan mudah untuk mengurus sesebuah negara? Ramai pihak yg pembangkang hanya tahu mengkritik tetapi ia hanya kritik kosong dan habuk semata2. Merwka tiada sumbangan apa pun melain nak menjahanamkan negara sahaja. Tahukah anda hutang negara Malaysia dari segi peratusan adalah lebih baik berbanding Usa, Perancis, Jepun dan juga Singapore?
Ini hakikat. Ini adalah fakta. Kalau anda ditakdir sebagai seorang warganegara Indonesia, jika anda belajar di Ipt di sana, anda mungkin terpaksa menjual organ untuk membayar yuran pengajian anda.
Inilah hakikat sebenar, kenapa saya sangat2 bersyukur dan sangat rasa bangga menjadi rakyat malaysia.
Anda bagaimana?
Adakah anda rasa ada negara lain lebih baik kerajaannya drp kerajaan Malaysia sekarang? Jika ada, apa tunggu lagi, ayuh, segeralah berpindah ke sana. Bumi bertuah ini tidak memerlukan warga negara yg tidak tahu bersyukur, bumi Melayu ini tidak memerlukan warga negara pengkhianat seperti anda..
Like ·  · 

No comments:

Post a Comment