Tuesday, December 3, 2013

pnb menyusahkan pewaris

Anak kecewa urusan pembahagian pusaka milik ibu di PNB menyukarkan


SAYA mewakili ayah saya kecewa dengan pihak Permodalan Nasional Berhad (PNB) dalam menguruskan isu berkaitan pusaka milik ibu saya di Amanah Saham Bumiputera (ASB).
Saya dan ayah saya telah ke pejabat PNB kira-kira lima bulan lalu untuk urusan pusaka ibu saya.
Pegawai di pejabat PNB telah memaklumkan bahawa perlu mendapatkan surat kuasa daripada pihak mahkamah untuk urusan pembahagian pusaka.
Bayangkan ayah saya yang berumur 68 tahun dan kurang sihat berusaha dengan sedaya upaya dan turun naik mahkamah hampir setiap bulan untuk menguruskan pusaka ibu saya.
Setelah mendapatkan surat perintah daripada mahkamah, abang saya telah menghubungi pihak PNB dan kami amat terkejut dengan jawapan daripada pihak PNB yang menyatakan bahawa surat perintah mahkamah adalah tidak diakui oleh pihak PNB.
Ini amat mengejutkan saya dan ayah saya. Pegawai di PNB menyatakan bahawa hanya surat daripada pejabat tanah daerah, amanah raya dan peguam diterima.
Persoalannya adakah tiga badan di atas lebih berkuasa daripada institusi kehakiman? Atau beginikah caranya pihak PNB menyulitkan urusan tuntutan pusaka?
Mengapakah terdapat percanggahan maklumat oleh pihak PNB? Pihak PNB seharusnya memudahkan urusan tuntutan dan bukannya menyusahkan. Mungkin pihak pengurusan PNB boleh mengurangkan birokrasi ini.
Jawapan daripada pihak tuan amat saya nantikan.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Forum/20131202/fo_04/Anak-kecewa-urusan-pembahagian-pusaka-milik-ibu-di-PNB-menyukarkan#ixzz2mNRN8zzK
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment